Toccato
Een Windows-brug tussen zienden en blinden
Gerrit Van den Breede
Jeroen Baldewijns
1. Wat is Toccato ?
Toccato (zie ook IM 12,3 van september '98) is een didactisch
instrument dat het concept van Windows 95 voor een niet ziende
braillelezer verklaart door het visuele schermbeeld te vertalen
naar een voelbare variant.
De basis van Toccato wordt gevormd door een metalen bord
(ongeveer van A3-formaat), dat het Windows bureaublad voorstelt.
Hierop voel je aanvankelijk enkel de taakbalk (met startknop en
klokje) en een reeks pictogrammen (deze computer,
prullenbak,...). Vertrekkende van dit naakte bureaublad kan de
cursist vervolgens stap voor stap ontdekken wat er op het Windows
beeldscherm gebeurt bij diverse acties. Bijvoorbeeld: als de
Startknop geactiveerd wordt, dan kleeft de lesgever net boven de
Startknop op het Toccato-bord een magnetische strip die al de
opties van het standaard Startmenu in braille toont. Dit gebeurt
op dezelfde plaats waar deze opties ook op het gewone beeldscherm
te zien zijn. Op analoge manier kan er ook getoond worden wat er
gebeurt als je een menu opent, een programma opstart, een
dialoogvenster opent,...
Bij dit proces bepaalt de leerkracht welke acties ondernomen
worden, meldt hij met welke sneltoetsen deze gerealiseerd worden
en kleeft hij de bijbehorende magneetstrips op de juiste plaats.
De maker van Toccato sluit echter niet uit dat zijn product,
middels een uiterst gedetailleerde braillehandleiding, ook voor
zelfstudie kan aangewend worden.
2. Situering en opzet
Reeds lang worden we bijna dagelijks geconfronteerd met vragen
van blinde PC-gebruikers die op zoek zijn naar maatopleidingen in
Windows of Windows-toepassingen. In de loop van '98 kwam Luc van
den Eynde tot onze grote vreugde op de proppen met Toccato.
Zijn zoektocht naar behoorlijke financiering om dit product te
commercialiseren kende echter geen succes en het werd stil rond
Toccato. Overtuigd van het nut van dit systeem, zochten we in het
kader van dit onderwijsnummer weer contact met Luc van den Eynde
om na te gaan hoe we Toccato nieuw leven konden inblazen. Al vlug
werd het idee geopperd om een proefles te organiseren. We
nodigden vier niet-zienden uit om de Toccato-les te volgen en
enkele ziende experts uit de onderwijs- en hulpmiddelenwereld om
dit didactisch instrument en de bijbehorende onderwijsmethode te
beoordelen. Op 7 juli gaf Luc van den Eynde zijn eerste Toccato-proefles.
3. De reacties van de blinde cursisten
De vier door ons uitgenodigde "Toccato-proefleerlingen"
beschikten reeds over enige computerkennis en hadden al gepoogd
om met Windows te leren werken. Toch werd het absolute
beginnersniveau van deze proefles door hen sterk geapprecieerd.
De cursisten vroegen zich wel af of er ook lessen op hogere ni-
veaus zouden volgen, want de vraag naar de betekenis van
radioknoppen en aankruisvakjes werd reeds vlug gesteld. E‚n
cursist kwam tot het besef dat hij Windows toch maar beter
stapsgewijs (bijvoorbeeld via Toccato) kon trachten te begrijpen
in plaats van erin te vliegen zonder enige systematiek.
De kracht van de Toccato-methode zit in het verwerven van
Windows-kennis, onafhankelijk van computers en programma's. Het
Toccato-bord op zich is echter onvoldoende; er hoort een
(geschreven of verbale) uitleg bij. Toccato leert je wel hoe het
schermbeeld er uitziet, maar cursisten zaten soms toch met de
vraag hoe dit op de leesregel weergegeven wordt en welke acties
van de gebruiker eraan gekoppeld kunnen worden. Een cursist die
na de proefles achter de PC ging zitten, stelde inderdaad vast
dat het in de praktijk plots allemaal een stuk ingewikkelder
blijkt.
De blinde cursisten besloten dat de les goed gemaakt en zeer
helder gebracht werd en dat er toch weer wat extra Windows-kennis
werd opgestoken.
4. De opinies van de ziende experts
In tegenstelling tot de meeste (aangepaste) literatuur is Toccato
volledig Nederlandstalig en dat is uiteraard een z‚‚r groot
voordeel. Door de systematische opbouw van het Windows-beeld aan
de hand van magnetische strips, wordt geen mentale overbelasting
veroorzaakt. Dit is wel het geval als je, via een ander systeem,
een overvol Windows-scherm in zijn geheel tracht weer te geven.
Het materiaal voelt aangenaam aan en heeft een handig formaat.
Het zou echter hygi‰nischer zijn indien het bord afwasbaar was.
Toccato is enkel bruikbaar voor braillelezers. Hier stelt zich de
vraag of er een "brailleloze" versie te bedenken is die voor
niet-braillelezers bruikbaar zou zijn?
Verder was een beoordelaar van mening dat Toccato te simplistisch
is voor sommige blinde PC-gebruikers. Tijdens het navigeren met
hun hulpmiddel ontmoeten zij veel situaties die Toccato niet laat
zien. Uitgerekend die situaties zorgen soms voor verwarring,
onzekerheid of zelfs woede.
Het is verhelderend als de niet-ziende weet hoe de informatie op
het scherm komt voor een ziende. Toccato is hiervoor een geschikt
instrument, dat je bijvoorbeeld kan bijbrengen wat pictogrammen,
dialoogvensters of programmavensters zijn en hoe deze vensters
elkaar kunnen overlappen. Omdat er een nijpend gebrek is aan dit
soort materiaal, is Toccato veelbelovend.
Wel zou het nuttig zijn te onderzoeken in hoeverre Toccato met
ander "tastmateriaal", zoals de Virtual Reality muis (zie
IM 13,1), gecombineerd kan worden tot een complete Windows-
cursus. Voorts is er ook het idee dat Toccato tevens bruikbaar
moet zijn tezamen met de PC, zodat de informatie op de braille-
leesregel verduidelijkt kan worden via Toccato.
Verder is het is van essentieel belang dat de lesgever enkel de
originele Nederlandstalige Windows-terminologie gebruikt. Ook
moet hij erover waken uiterst precies en consequent te zijn bij
het omschrijven van Windows-elementen.
Na deze proefles kan de niet-ziende cursist niet zomaar aan de
slag met zijn brailleleesregel omdat deze slechts een klein
deeltje van het schermbeeld toont.
Tot slot vonden de beoordelaars het weinig zinvol om Toccato
zonder begeleiding te gebruiken. In zijn huidige vorm wordt
Toccato iets te "licht" bevonden, maar mits wat bijschaven
biedt het heel veel mogelijkheden. Het zou ook erg nuttig zijn als de
docent de set tactiele magneetstrips gemakkelijk zelf kon
uitbreiden.
5. De mening van de redactie
In beginsel vinden we Toccato een krachtig instrument om een
niet-ziende het Windows-concept bij te brengen door het visuele
beeld van dit besturingssysteem tastbaar te maken. De kennis die
je dankzij Toccato verwerft, is bovendien erg handig bij
communicatie met ziende gebruikers.
Enige kanttekeningen zijn hier wel op hun plaats. Wij hechten
zeer veel belang aan het gebruik van de juiste Nederlandstalige
terminologie en vinden dus dat de Toccato-lesgever hier uiterst
zorgvuldig moet mee omspringen door steeds de correcte
Nederlandse termen te gebruiken. Dankzij de kennis van het juiste
jargon kan een niet-ziende zich bijvoorbeeld vlotter uitdrukken
ten opzichte van ziende collega's en is hij beter gewapend bij de
keuze van een GUI-toegangsprogramma. Verkopers schermen immers
graag met technische termen.
Tot slot willen we beklemtonen dat er op een zeker ogenblik nood
zal zijn aan het leggen van een link tussen het Toccato-beeld en
de brailleleesregel-uitvoer. Als Toccato bovendien in
verschillende niveaus gemaakt wordt, kan het zinvol zijn om het
bij een Windows-cursus samen met de aangepaste PC in te zetten.
6. Het laatste woord is aan... ontwerper Luc van den Eynde
Toccato werd ontworpen om de enorme leemte tussen DOS en Windows
op te vullen. Ondanks goede opleidingen was er een
communicatiestoornis waar niemand een oplossing voor had. Maar
zoals het met de meeste "eenvoudige" dingen gaat, zijn ze niet
spectaculair. Er werden geen financiers gevonden om Toccato in
grotere oplage te produceren. Een grotere oplage waarborgt een
goede kwaliteit en een grotere verspreiding. Dus werd het even
stil. Vooral door het enthousiasme van Vlicht kwam deze
minicursus tot stand. De opzet was een initiatiecursus te maken
van acht uur, op basis van een bestaande cursus Windows en
simultaan op een PC. Omdat er niet onmiddellijk vier PC's met
brailleregel en spraak voorhanden waren, besloot ik er een korte
proefles van te maken zonder PC. Gewoon om aan te tonen dat een
niveau 0 onontbeerlijk is om een gezonde communicatie te krijgen
tussen leerling en leraar, tussen blinden en zienden, tussen
beginnelingen en gevorderden. Uiteraard moet vanaf het begin de
juiste terminologie worden gebruikt, uiteraard moet Toccato ge-
maakt worden in een aangenaam en duurzaam materiaal, uiteraard
moet er een uitbreiding worden voorzien. Daar mag geen
misverstand over bestaan. Maar de tijd was beperkt en ik wilde
alleen maar aantonen dat men eenvoudig moet beginnen om het
vervolg te begrijpen. De reactie op deze minicursus bevestigt
dat.
Met dank aan Toccato-bedenker, dhr. van den Eynde, die dit
experiment en het hieruit resulterende artikel mogelijk maakte.
Naar inhoudsopgave