INFOVISIE MAGAZINE - juni 2006 - JAARGANG 20
Op dit ogenblik wordt Infovisie Magazine in drie leesvormen verspreid: een gedrukte versie met heldere lay-out, geschikt voor tv-leesloupes, een elektronische versie in HTML, die met elke webbrowser gelezen kan worden en een gesproken versie op audio-cd.
Deze gesproken versie wordt door FNB Nederland aangemaakt en bevat de volledige tekst van het tijdschrift, ingesproken door beroepsmensen. Maar het is een klassieke audio-cd zonder veel navigatie- en zoekmogelijkheden.
Het is onze trouwe lezers natuurlijk bekend dat moderne gesproken boeken in het Daisyformaat opgenomen worden. Dit betekent o.m. dat de cd nu een data-cd wordt die het best gelezen wordt met Daisyapparatuur (als een apart toestel) of Daisysoftware op pc.
Nochtans kunnen ook alle moderne audio-cd-spelers en dvd-spelers dit formaat aan. Zij zullen dan wel de zgn. mp3 geluidsbestanden één na één weergeven waardoor men minder navigatiemogelijkheden heeft.
Nadat de productie van het gesproken boek in Nederland enkele jaren geleden al volledig op Daisy omgeschakeld werd, is vanaf dit jaar ook Vlaanderen aan de beurt.
Daarom willen wij nu al aankondigen dat de huidige 20e jaargang (jaar 2006 dus) de laatste is waarvoor Infovisie Magazine op een audio-cd verschijnt.
Vanaf de 21e jaargang (beginnend met het nummer van maart 2007) zullen wij ook op het Daisyformaat omschakelen. Wij menen dat tegen die datum alle lezers met een visuele handicap toch al op een of andere manier apparatuur voor Daisyboeken in huis zullen hebben.
De beide andere leesvormen (zwartdruk en HTML) blijven ook in 2007 (en later) behouden.
Beste lezer,
In deze twintigste jaargang van Infovisie Magazine blijven wij u natuurlijk de meest recente informatie over hulpmiddelen verder aanbieden.
In dit tweede nummer wordt er flink aandacht besteed aan de drieletterwoorden gps (navigatie) en gsm (mobiele telefoon) en vooral natuurlijk of deze technologieën nu al echt bruikbaar zijn voor mensen met een visuele handicap.
De ploeg van Blindenzorg Licht en Liefde heeft enkele speciale gsm-toestellen en de bijzondere software, die op sommige van de gewone gsm-toestellen gedraaid kan worden, onder de loep genomen. Conclusie is dat er nog steeds geen optimaal gsm-toestel voor mensen met een visuele handicap op de markt te vinden is. Oordeelt u zelf maar en laat ons weten als u het met deze conclusie oneens zou zijn. Onze technische fiches gaan ditmaal over gsm's en speciale software voor gsm's.
Gerrit Van den Breede (KOC) houdt voor ons al jaren de markt van de gps-toestellen in het oog. En nu bericht hij in zijn bijdrage "gps voor blinden" dat er eindelijk twee toestellen op de Belgisch-Nederlandse markt verschenen zijn die echt toegankelijk kunnen genoemd worden. En dit omdat alle bedieningselementen via spraakweergave te gebruiken zijn.
De CSUN-conferentie moeten we waarschijnlijk niet meer voorstellen: CSUN is het jaarlijks terugkerende, grootste Noordamerikaanse event rond technologie voor mensen met een handicap. Dennis van der Heijden (Visio CTC) bericht erover.
Dichter bij huis hebben BLL en het KOC, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, de actie ‘Consumenten in de strijd’ gevoerd. Hierbij werd gepeild naar de mening van de gebruikers rond bestaande (en te ontwikkelen) hulpmiddelen. Monika Van Staeyen vertelt ons hierover en geeft aan waar we de volledige informatie erover kunnen vinden.
Onze andere, klassieke, rubrieken zijn er natuurlijk ook weer.
Maar vergeet u vooral niet de feestweken (20 oktober – 5 november) in uw agenda te noteren.
Veel leesgenot,
Jan Engelen
Het is u vermoedelijk ook al opgevallen (of niet?) dat Infovisie Magazine aan zijn twintigste jaargang toe is. En dat willen de medewerkers en de VZW Infovisie vieren.
De voornaamste activiteit, waarvan u nu al best de datum noteert, is een tentoonstelling over de evolutie van hulpmiddelen voor personen met een visuele handicap. In feite worden nog maar een korte tijd elektronische en computergebaseerde hulpmiddelen ontwikkeld, maar toch hebben ze al een enorme evolutie doorgemaakt. In samenwerking met Blindenzorg Licht en Liefde zal ook de Blind d mobiel met ultramoderne apparatuur vlak bij de tentoonstelling opgesteld worden.
De tentoonstelling gaat door van 21 oktober tot 5 november 2006 in de Arenberg Campusbibliotheek te Heverlee-Leuven. Op 20 oktober wordt ze plechtig geopend.
De tentoonstelling wordt ingedeeld in acht thematisch gekozen onderwerpen. Voor elk onderwerp wordt er een ‘thema-eiland’ opgebouwd, waarin steeds twee elementen terugkomen:
De thema’s zijn:
In de loop van dit jaar hoort u er uiteraard meer van.
Achtergrondinformatie en alle praktische details zijn beschikbaar op de speciale website:
www.20jaarinfovisiemagazine.be
Noteer dit belangrijk event nu al in uw agenda!
Oproep gidsen
Voor enkele thema-eilanden zijn we nog op zoek naar gidsen. Heeft u tijd en interesse om één of meerdere dagen tussen 21 oktober en 5 november bezoekers te gidsen op één van de thema-eilanden? We voorzien vooraf een grondige uitleg en een opleiding in het gebruik van de tentoongestelde hulpmiddelen.
Voor meer uitleg kan u contact opnemen met:
Heidi Verhoeven
Kennis- en Ondersteuningscentrum (KOC)
Tel.: 02-225 86 61
E-mail: heidi.verhoeven@vlafo.be
Alvast bedankt voor de medewerking!
Het redactieteam van Infovisie Magazine
Stichting Beleyes en Buro Obol, beiden Nederlandse organisaties, slaan de hand in elkaar. Buro Obol is sinds 1997 specialist in de begeleiding van blinden en slechtzienden naar werk. Stichting Beleyes is sinds 16 augustus 2005 actief in de advisering & levering van hulpmiddelen en daarbij werkgever van louter blinden en slechtzienden. Buro Obol zal vanaf 1 mei ’06 op afspraak haar dienstverlening vanuit het servicepunt van Stichting Beleyes uitbreiden. Men kan vanaf die datum in het Beleyes Servicepunt, naast het al bestaande aanbod van hulpmiddelen, terecht voor werk- en/of hulpmiddelenadvies, een beroepskeuzeonderzoek, scholingsadvies of een werkplekaanpassing. Zo ontstaat een unieke aanpak van louter ervaringsdeskundigen. Daarnaast zijn er plannen om voorlichting en workshops te organiseren over werken met een visuele handicap. De workshops worden verzorgd voor professionals werkzaam met de doelgroep. Contactgegevens: Beleyes Servicepunt aan de Hoofdweg 135 in Amsterdam, telefoonnummer +31 20 777 68 07, web www.beleyes.nl.
Op www.braille.nl kan iedereen een tekst gratis laten omzetten in brailleschrift. Deze gratis service voor particulieren wordt aangeboden door Proson van Bartiméus Sonneheerdt uit Nederland. De site wil hiermee tegemoet komen aan de beperkte toegang tot informatie in brailleschrift. Binnen twee werkdagen (NL) worden de gewenste brailleafdrukken bij de bestemmeling afgeleverd.
Onlangs werd een experimenteel systeem van orale tactiele interface voorgesteld. De interface bestaat uit een kunststof mondstuk dat op het gehemelte elektrosignalen geeft en onder de tong een aanraaktoetsenbord heeft voor terugkoppeling vanuit de gebruiker. Zo verkreeg men een tweewegs communicatie tussen de gebruiker en de computer waaraan de oraaltactiele interface gekoppeld was. Uit gebruikerstests bleek dat er slechts zeer zwakke electrotactiele stimulatie (via gehemelte) nodig was om een betrouwbaar resultaat te verkrijgen; een belangrijke eigenschap bij energiezuinig mobiel gebruik. Het experiment heeft ook aangetoond dat herkenning van de richtingen links en rechts zeer accuraat verloopt, terwijl de richtingen voor en achter meer foutieve interpretaties teweegbrengen. Wellicht is dit een interessante ontwikkeling voor gebruik in combinatie met een gps. Een gedetailleerd verslag over dit experiment verscheen in het recentste maartnummer van ‘IEEE Journal of Micro-electromechanical Systems’. De onderzoekers zijn de professoren Hui Tang en David J. Beebe. Op aanvraag kan u een pdf-versie bekomen van de volledige, Engelse, tekst.
Tijdens
de opendeurdagen bij Sensotec werd de volledig vernieuwde
Euroscope aan het publiek voorgesteld. De Euroscope is een
sprekend notitietoestel met brailletoetsenbord en kan ook verkregen
worden met 20 of 40 braillecellen. De Euroscope gebruikt nog steeds
programma's om te schrijven en te rekenen en voor het organiseren van
afspraken, notities en adressen. Ook de bediening blijft vertrouwd.
We zetten de meest in het oog springende vernieuwingen op een rijtje;
in een later nummer komen we uitgebreider terug op de nieuwe
mogelijkheden.
Het interne werkgeheugen is uitgebreid en kan
gemakkelijk door de gebruiker aangevuld worden met usb-stick of
geheugenkaartjes. De autonomie van de batterij is toegenomen, het
apparaat is compacter, lichter en uitgerust met stille toetsen. De
agenda en het adresboek kunnen nu automatisch gesynchroniseerd worden
met Outlook. Ten behoeve van studenten, leerlingen en leerkrachten is
de Euroscope uitgerust met een schoolagenda om lessenroosters,
huistaken en proefwerken te beheren, een wetenschappelijke
rekenmachine en een omzettingsfunctie voor wiskundebraille. E-mail
zit voortaan in de Euroscope ingebakken. Surfen op het internet en
het beluisteren van muziek (toegankelijke MP3-speler) en gesproken
boeken is eveneens mogelijk. Dankzij het grotere werkgeheugen en de
toegenomen rekenkracht wordt een betere spraakkwaliteit bereikt met
de RealSpeak Solo stemmen. Het uitwisselen van documenten en
gegevensbanken met de computer verloopt nu efficiënter en met
minder manipulaties. Communicatie kan draadloos (Bluetooth) of via
een USB-poort. Voor de ziende helper worden nu niet enkel getypte
teksten op het computerscherm getoond, maar ook de volledige inhoud
van de menu’s, het bestandsbeheer of de bewerkingen waar men
mee bezig is. Bij al deze vernieuwingen zijn de prijzen wel gelijk
gebleven!
De voorleesmachine EasyReader (Koba Vision) is nu optioneel beschikbaar met een tekentablet (blinden) of een aanraakscherm (slechtzienden).
Het tablet werkt samen met een aanwijspen die kan aangeven wat zich onder de pen bevindt. De tekst wordt voorgelezen en bij afbeeldingen klinkt een speciaal geluid. Een zoeksysteem (woorden) is beschikbaar waarbij elk woord dat op de pagina staat door bieptonen gevonden kan worden. Handtekeningen plaatsen wordt hiermee mogelijk. Het aanraakscherm geeft de gebruiker dezelfde functies als het tablet; hier wordt echter de vinger gebruikt om de pagina te verkennen. Tussen tekst en afbeeldingen wordt een onderscheid gemaakt door verschillende geluiden. Aangeduide tekst kan voorgelezen worden. Zoals bij het tablet is ook hier een zoeksysteem beschikbaar. De meerprijs voor een tablet bedraagt 190 euro en voor een aanraakscherm 790 euro. Een volledig overzicht van mogelijke opties en bijbehorende prijzen is te vinden op de site van de producent: www.kobavision.be/Nederlands/opties.html.
Jeroen Baldewijns, Katrien Roos, Kristel De Smet, Bart Simons - Blindenzorg Licht en Liefde vzw
Het
gebruik van een gsm-toestel is niet meer weg te denken uit onze
samenleving. De gsm is zowat hét icoon voor permanente
bereikbaarheid geworden, met alle daaraan verbonden (on)gemakken.
Maar bij standaard gsm’s is de functionaliteit meestal slechts
voor een heel klein gedeelte bruikbaar voor blinden of slechtziende
mensen.
De diverse oplossingen die hulpmiddelenfabrikanten
aanbieden voor dit probleem, hebben we kritisch laten doorlichten
door twee hulpmiddelenexperts en twee ervaringsdeskundigen. Hier
volgt het relaas van een erg boeiende vergelijkende test.
In deze paragraaf behandelen we de gsm-toestellen die speciaal voor de doelgroep werden ontwikkeld, waarbij de specifieke noden van mensen met specifieke behoeften voorop stonden. Zo werd er ondermeer rekening mee gehouden dat de doelgroep geen scherm kan aflezen, veel nood heeft aan een toetsenbord dat makkelijk op de tast te bedienen is en in vele gevallen een zo eenvoudig mogelijke bediening wenst.
1.1. Owasys 112C
Concept
De Owasys 112C is vooral bedoeld voor senioren en/of mensen met een visuele beperking, die in de eerste plaats een zo eenvoudig mogelijke bediening wensen en bovendien geen nood hebben aan een sms-functie of een uitgebreid adresboek. Het toestel heeft geen beeldscherm (daar is vanwege de beperkte functionaliteit geen nood aan) en biedt een toetsenbord dat vlot tactiel bruikbaar is. Je kan dit toestel qua functionaliteit het best vergelijken met een basismodel draadloze huistelefoon (een sms-functie is dus niet van de partij) maar met dit verschil dat hij bruikbaar is als gsm-toestel.We moeten eerlijkheidshalve melden dat het toestel exclusief op de seniorenmarkt gericht is. Wij waren benieuwd in hoeverre de voorzieningen voor oudere gsm-gebruikers ook nuttig zijn voor blinden en slechtzienden.
Gebruiksvriendelijkheid
Wanneer je de Owasys 112C vastpakt, merk je onmiddellijk dat dit geen gewone gsm is. Je voelt al snel dat de ruimte, die normaal ingenomen wordt door het beeldscherm, grotendeels benut werd door het toetsenbord. Dat klaviertje is meteen één van de sterkste punten van de Owasys. De toetsen staan ver uit elkaar, zijn zeer duidelijk voelbaar, zijn goed oriënteerbaar (de grote menutoets en de grotere toets met duidelijk tactiel punt voor het cijfer ‘5’ helpen bij het oriënteren), zijn qua vormgeving dik in orde (toetsen met belangrijke functies hebben een afwijkende vorm, zoals de menutoets, het rode en het groene telefoontje), staan logisch opgesteld waar je ze haast spontaan zou verwachten en hebben duidelijke en contrastrijke bijschriften. Nadat het toestel wordt aangezet, communiceert het met zijn gebruiker via geluidstonen. Sommige fragmenten in de handleiding (zoals “…zal de telefoon u dit melden met drie tonen en u vragen de pincode opnieuw in te voeren”) doen vermoeden dat het toestel u ook via gesproken commando’s zal aanmanen tot actie, maar dat is dus niet het geval. De communicatie tussen de telefoon en de gebruiker gebeurt dus enkel via geluidstonen en trilsignalen. De handleiding vinden we wat ondermaats. Ze wordt enkel in zwartdruk meegeleverd, terwijl we van hulpmiddelenleveranciers toch wel aangepaste drukvormen verwachten. Bovendien is de handleiding wat slordig vertaald, we vinden er nog oorspronkelijke Spaanse tekstfragmenten in terug. De leverancier deelt mee dat deze handleiding op aanvraag ook digitaal of in grootdruk verkrijgbaar is.
Toegankelijkheid
Het toestel heeft geen scherm, waarmee een potentieel toegankelijkheidsknelpunt wegvalt. Bovendien bevat de Owasys 112C geen menustructuur voor de bediening, wat logisch is als men een eenvoudige bediening voor senioren nastreeft. Hiermee wordt een tweede mogelijke belemmering qua toegankelijkheid uit de weg gegaan. Maar hoe bedien je het toestel dan? Belangrijk om weten is dat het toestel geen uitgebreid adresboek, geen sms-functie en geen uitgebreide instellingen bevat. Dit verklaart waarom het mogelijk is om deze gsm zonder scherm, zonder menu én zonder spraakweergave aan te bieden. Je bedient het toestel eigenlijk zoals een basistelefoontoestel, dat eveneens geen scherm heeft. Om te bellen, vorm je gewoon het telefoonnummer via de cijfertoetsen en druk je op het groene telefoontje; om naar een nummer te bellen dat in één van de drie directe geheugens zit, druk je gewoon lang op één van de drie geheugentoetsen; om een inkomend gesprek aan te nemen, druk je gewoon op de toets met het groene telefoontje; … Zoals gezegd, wie met een gewoon telefoontoestel overweg kan, zou ook geen problemen mogen ondervinden met het gebruik van deze gsm.
Functionaliteit
De producent komt alvast één belofte perfect na: de bediening is werkelijk zeer eenvoudig. Keerzijde van deze medaille is dat je vrede moet nemen met een zeer beperkte functionaliteit. Je kan telefoneren, en daarbij drie geheugens en één alarmgeheugen gebruiken, en daarmee is zowat alles gezegd. Heb je aan drie geheugens niet voldoende, dan kan je ook de 99 op de simkaart opgeslagen telefoonnummers benutten, maar dat vergt veel geheugenwerk van de blinde gebruiker van deze Owasys 112C. Om zo’n telefoonnummer op te roepen moet je namelijk het positienummer op de simkaart ingeven. Als je deze 99 posities uit het hoofd moet leren, dan kan je al bijna net zo goed de 99 telefoonnummers uit het hoofd leren. Als je naast de 3 directe geheugens echter slechts een beperkt aantal extra geheugens nodig hebt, dan blijft het voor de meeste mensen wellicht wel goed werkbaar om de posities op de simkaart uit het hoofd te leren. Daarnaast worden een aantal instellingen aangeboden: pincode wijzigen, beltoon en trilsignaal instellen, de drie directe geheugens en het noodoproepnummer programmeren, een telefoonnummer op de simkaart opslaan of ervan wissen, oproepen automatisch doorschakelen, tijd en wektijd instellen, … Al deze instellingen bedien je door codes in te voeren. Bijvoorbeeld:
Om een aantal van deze instellingen zelfstandig uit te voeren (wat perfect mogelijk is), heb je wel wat geheugentraining voor de boeg: in het totaal tellen we 38 functies die zich op dergelijk codeerwerk beroepen. Uiteraard zitten er daar een heel aantal tussen die je wellicht slechts eenmalig zal gebruiken. De leverancier stelt een digitaal en grootdrukoverzicht van deze codes ter beschikking. Qua feedback naar de gebruiker toe, schiet het toestel naar ons aanvoelen te kort. Na het instellen van een beltoon krijg je de ingestelde beltoon niet te horen. Om te controleren welke toon je hebt ingesteld, moet je met een ander toestel naar de Owasys bellen. Dit lijkt ons onnodig omslachtig. Een gelijkaardige ervaring hadden we bij de klok. Je kan zowel de tijd als een wektijd instellen, maar geen van beide kan je nadien nog opvragen. Erg onhandig vinden we dit. Ook naar de weergave van het batterijniveau, de signaalsterkte of de gebruikte operator zochten we tevergeefs. Deze informatie kan je niet opvragen.
Conclusie
Eerlijk is eerlijk: de fabrikant richt zich met de Owasys 112C expliciet tot senioren en niet tot blinde en slechtziende mensen. Toch zijn we ervan overtuigd dat er voor een toestel van dit kaliber een markt is weggelegd bij deze doelgroep. Een derde model in het Owasys-gamma dat de 112C als uitgangspunt neemt en hier een aantal voor blinden en slechtzienden nuttige functies aan toevoegt, zouden we erg toejuichen. We denken dan concreet aan toevoegingen als gesproken boodschappen die het gebruik ondersteunen, tien extra directe geheugens gekoppeld aan de 10 cijfertoetsen, spraakherkenning, een bruikbaarder systeem voor de 99 simkaartgeheugens, extra feedback van tijd, batterijstand, signaalsterkte, … Wil dit zeggen dat deze Owasys 112C in afwachting niet zinvol is? Neen, zeker niet. Het is een zeer eenvoudig bruikbaar toestel voor wie voldoende heeft aan een beperkte functionaliteit en niet moet kunnen sms’en.
1.2. Owasys 22C
Concept
De Owasys 22C is vooral bedoeld voor mensen met een visuele beperking, die alle gangbare gsm-functies volwaardig willen kunnen bedienen zonder hierbij hindernissen te ondervinden. Het toestel biedt daarom geen beeldscherm (de communicatie met de gebruiker gebeurt via spraakweergave), maar wel een toetsenbord dat vlot tactiel bruikbaar is. Je kan dit toestel qua functionaliteit het best vergelijken met een basis gsm-toestel in de prijsklasse van € 75 tot € 100.
Gebruiksvriendelijkheid
Wanneer je de Owasys 22C vastpakt, merk je onmiddellijk dat dit geen gewone gsm is. Je voelt al snel dat de ruimte, die normaal ingenomen wordt door het beeldscherm, grotendeels benut werd door het toetsenbord. Dat klaviertje is meteen één van de sterkste punten van de Owasys. De toetsen staan ver uit elkaar, zijn zeer duidelijk voelbaar, zijn goed oriënteerbaar (de grote menutoets en de grotere toets met duidelijk tactiel punt voor het cijfer ‘5’ helpen bij het oriënteren), zijn qua vormgeving dik in orde (toetsen met belangrijke functies hebben een afwijkende vorm, zoals de menutoets, het rode en het groene telefoontje), staan logisch opgesteld waar je ze haast spontaan zou verwachten en hebben duidelijke en contrastrijke bijschriften. Nadat het toestel wordt aangezet, verloopt alle communicatie via een vlot verstaanbare stem. Deze gesproken boodschappen van het toestel kan je op drie manieren beluisteren: door het toestelletje tegen je oor te houden, door ze handenvrij via de luidspreker te laten weergeven (dan luistert de omgeving mee) of door ze via een oortje te beluisteren. Verder worden een aantal acties (zoals het ingeven van de pincode of het uitzetten van het toestel) ook begeleid door trilsignalen. De basisfuncties (een telefoonnummer vormen, een inkomend gesprek beantwoorden, een gesprek beëindigen, ...) bedien je zoals bij elk ander gsm-toestel. We merkten hierbij wel op dat het toestel soms erg traag reageert op een toetsindruk. Deze trage reactie had geregeld tot gevolg dat we bij het vormen van een telefoonnummer een cijfer dubbel indrukten omdat we dachten dat de eerste toetsaanslag niet was doorgekomen. De dieper liggende functies (een sms-je schrijven, een contact toevoegen, een instelling wijzigen, ...) benader je via een menustructuur die tot drie niveaus diep gaat en waarvan alle opties worden uitgesproken. De bediening van die menustructuur vonden we niet zo intuïtief. Om de menu’s te doorlopen heb je een menutoets (waarmee je een menu naar boven of beneden kunt doorlopen), een OK-toets (om een menuoptie te bevestigen) en een beëindigingtoets (om terug te keren in de menuhiërarchie) ter beschikking. De navigatie doorheen de menustructuur zou ons inziens veel makkelijker verlopen via een set van vier pijltjestoetsen. Tijdens de test kwam het diverse malen voor dat we tekst begonnen in te voeren (bijvoorbeeld voor het ingeven van een sms-bericht of de naam van een contactpersoon), maar dat nadien bleek dat we eerst nog de bevestigingstoets hadden moeten indrukken, waardoor we onze tekstinvoer mochten herbeginnen. En nu we het toch over het ingeven van tekst hebben, nog twee bedenkingen. We vonden het erg moeilijk om bij een typefout de cursor te positioneren. Bij het wissen van een letter spreekt de Owasys de letter uit die het gewiste teken voorafgaat. Wij zouden het zinvoller vinden indien het toestel de wisactie zou melden (bijvoorbeeld: “letter e gewist”). Tot slot nog iets over de handleiding. Aangezien het toestel specifiek voor blinde en slechtziende mensen ontwikkeld is, stoort het ons dat we in de verpakking enkel een zwartdruk en een elektronische handleiding (cd met ontoegankelijke PDF en HTML-bestanden en een tekstbestand) aantroffen. De leverancier meldt ons echter dat een braillehandleiding op aanvraag verkrijgbaar is. Dan rest nog onze wens naar een grootdrukhandleiding. De vertaling is wat slordig gedaan, want in de diverse handleidingen treffen we Spaanse (!) tekstfragmenten aan. Ook de duidelijkheid van de handleiding kan beter: sommige zaken zijn slecht of gewoonweg niet uitgelegd en terminologie wordt niet steeds consequent gebruikt (eenzelfde toets wordt soms verschillend benoemd).
Toegankelijkheid
De Owasys is intern zeker geen standaard gsm die aangepast is met behulp van extra software. Het is een gsm met software die rechtstreeks spraak genereert. Op zich kan een dergelijk toestel even toegankelijk zijn dan een standaard gsm met een schermuitleesprogramma (zie verder), maar in het geval van de Owasys is dit duidelijk niet het geval. De communicatie tussen de Owasys en zijn gebruiker verschilt op drie vlakken van de manier waarop een ziende zijn gsm gebruikt.
Om dit toegankelijkheidshoofdstuk af te ronden, waren we ook ontgoocheld over de toegankelijkheidsinstellingen: het enige dat je als gebruiker kan wijzigen, is de spreeksnelheid en de toonhoogte van de spraakweergave. Parameters als de toetsenbordecho, de uitspraak van numerieke gegevens, de uitspraak van leestekens en hoofdletters, ... zijn niet wijzigbaar.
Functionaliteit
Zoals reeds gezegd, biedt deze Owasys in grote lijnen een vergelijkbare functionaliteit met een standaard basis gsm, maar dan in een toegankelijk gemaakte vorm. De hoofdopties in het menu zijn voor elke gsm-gebruiker erg herkenbaar: ‘Contacten’, ‘Berichten’, ‘Instellingen’, ‘Gesprek Info’, ‘Oproepinstellingen’ en ‘Extra’s’. Telefoneren zonder gebruik van het adresboek werkt goed, maar hier hadden we last van de relatief trage reactie van het toestel op het indrukken van toetsen. Verder vinden we het jammer dat het niet mogelijk is om, zoals dit bij zowat elke standaard gsm kan, een nummer direct te vormen door één van de 10 cijfertoetsen lang ingedrukt te houden. Ook spraakherkenning ontbreekt op het appel. Deze twee extra’s zouden nochtans niet misstaan op een gsm die speciaal voor de doelgroep ontwikkeld werd. Bij het ontvangen van een oproep belooft de handleiding dat we door een druk op de informatietoets informatie over de beller kunnen opvragen vooraleer te beslissen op te nemen. Jammer genoeg hoorden we op deze manier enkel het telefoonnummer van de beller, waar we niet veel aan hebben. We hadden gehoopt de naam van de beller te horen, maar dat lukte niet. Nadien vernamen we van de leverancier dat dit enkel lukt als je in het adresboek de telefoonnummers laat voorafgaan door de landcode (0031...). ‘t Is maar dat je ’t moet weten, jammer dat ook dit weer niet in de handleiding staat. Er is een toets voorhanden die dient om direct naar het adresboek te gaan, dat is handig. In het adresboek is ruimte voor 250 contacten. Van elk contact kan je een naam, adres, mailadres en drie telefoonnummers bewaren. Het gebruik van het adresboek verloopt redelijk vlot, al ondervonden we een paar problemen. Zoals reeds eerder gezegd, is het editeren van tekst niet zo makkelijk, vooral het verbeteren van spellingsfouten verloopt moeizaam omdat het moeilijk is om de cursor te positioneren. Wat ons onbegrijpelijk overkomt, is dat er geen functie voorzien is om de contactgegevens achteraf terug te consulteren! Dit konden we haast niet geloven, maar het blijkt zo te zijn. De enige manier om contactgegevens op te vragen verloopt via de ‘Wijzig’-functie. Dit vinden we gevaarlijk want het werkt ongewilde wijzigingen in de hand. Dit moet absoluut herbekeken worden, want het ondermijnt de functionaliteit van het adresboek. De sms-functie werkte op ons toestel niet steeds. Het is ons een paar keer gelukt een sms-je te versturen maar het wou voor een paar andere berichtjes dan hardnekkig weer niet lukken. We hebben niet kunnen achterhalen hoe dit komt, maar het sterkt ons vertrouwen in het toestel niet echt. De manier om, na het intypen van een berichtje, een telefoonnummer uit het adresboek op te halen, vonden we ook niet echt makkelijk. Wat we erg missen is de mogelijkheid om eerst naar het adresboek te gaan en van daaruit een sms-bericht te versturen. Tot slot geldt ook hier onze bemerking over het editeren van tekst (zie adresboek). De optie ‘Extra’s’ biedt slechts één enkele optie: ‘Telefoon uitschakelen’. In vergelijking met een gangbaar basis gsm-toestel vind je hier dus geen extra handigheidjes als een rekenmachine, uurwerk, wekker, spelletjes, ...
Besluit
We kunnen niet simpelweg concluderen dat de Owasys 22C per definitie veel makkelijker bedienbaar is dan een aangepaste Symbian gsm (zie verder). Je moet als gebruiker het concept van een drie niveaus diepe menustructuur kunnen vatten. Voor mensen die niet gewoon zijn om met hoogtechnologische hulpmiddelen om te gaan, zal dit niet steeds evident zijn en moet er rekening gehouden worden met een mogelijks lastige aanleercurve. Eén van de ervaringsdeskundigen reageerde na de test: “Eigenlijk zou het toestel wel een schermpje mogen hebben zodat een ziende me kan helpen als ik niet meer weet waar ik ben”. Dit staat haaks op het concept van de Owasys, maar toont vooral dat het toestel nog niet helemaal op punt staat. Hier willen we eerlijkheidshalve bij aanstippen dat de Owasys een veel recenter hulpmiddel is dan de Symbian aanpassingen die in deze test aan bod komen. Het mag dus niet verwonderen dat deze laatste producten veel verder doorontwikkeld zijn. Daarom vinden we dat je als koper van dit toestel na de aankoop recht moet hebben op een aantal gratis updates van de interne software.Hoewel het uitdrukkelijk niet het opzet van de fabrikant is, zouden we in volgende versies graag heel wat meer typische screen reader functionaliteit terugvinden. Dergelijke functionaliteit hoeft het toestel zeker niet complexer te maken in het gebruik, maar zorgt er wel voor dat een veel bredere doelgroep wordt aangesproken. Tot slot missen we twee functies die (gezien de doelgroep waarop de Owasys 22C zich richt) geen overbodige luxe zouden zijn: spraakherkenning en tien directe geheugens die gekoppeld zijn aan de tien cijfertoetsen. Na deze kritische noten willen we zeker ook de positieve eigenschappen van het toestel benadrukken: het toetsenbord is ongezien gebruiksvriendelijk, de hardware geeft een zeer degelijke indruk en de spraak is zeer goed verstaanbaar. Rekening houdend met dit alles, luidt ons advies: de Owasys 22C is enkel geschikt voor mensen die met een menustructuur kunnen (leren) werken én vrede nemen met de tekortkomingen die het toestel nog vertoont (of er vertrouwen in hebben dat toekomstige software upgrades deze lacunes volledig zullen wegwerken). Dergelijke upgrades kunnen door de leverancier worden geïnstalleerd, maar we kregen geen duidelijkheid of deze gratis zijn en met welke frequentie ze zullen verschijnen.
Tips bij de keuze van een Symbian gsm
In de drie volgende paragrafen worden aanpassingen besproken voor Symbian gsm-toestellen, die voor de gewone consumentenmarkt werden ontworpen. Helaas houden deze toestellen op een aantal punten niet echt rekening met de noden van blinde en slechtziende gebruikers.
Op een paar kleine uitzonderingen na zijn alle voor de doelgroep aangeprezen gsm’s van het merk Nokia. Er zijn diverse toestellen verkrijgbaar die met spraak- en/of vergrotingssoftware kunnen worden uitgerust. Bij het maken van een keuze binnen dit aanbod zijn drie aspecten belangrijk.
Je kan deze producten het best vergelijken met schermuitleesprogramma’s voor computers, maar dan met één essentieel verschil. Schermuitleesprogramma’s zoals Jaws, Hal of Virgo zijn bedoeld om binnen Windows (besturingssysteem voor pc’s) te werken, terwijl de hieronder besproken producten bedoeld zijn om binnen Symbian (besturingssysteem voor gsm’s) spraakweergave te bieden.
2.1. Mobile Speak
Na het aanzetten van de gsm krijg je een gesproken verzoek om de pincode in te voeren, waarna het toestel zich verder opstart. Uiteindelijk maakt de gesproken informatie (met ondermeer een melding van uw gsm-operator) duidelijk dat je op het basisscherm bent beland en dat het toestel klaar is voor gebruik. Vanaf dan is de volledige Symbian gebruikersomgeving (inclusief de toepassingen die standaard bij Symbian zitten: berichten, oproepen, adresboek, …) bruikbaar via spraakweergave. Deze spraakweergave wordt geproduceerd door Pocket Babel, die we als een aangename en goed verstaanbare stem beoordelen.
We vatten de schermuitleesfuncties kort samen:
Mobile
Speak maakt het werken met alle belangrijke Symbian toepassingen
(adresboek gebruiken, sms-jes typen en lezen, oproepinfo consulteren,
…) vlot mogelijk.
Bij het ontvangen van een oproep kan je
de gegevens van de beller laten uitspreken alvorens te beslissen of
je de oproep aanneemt.
Ook het editeren van tekst om bijvoorbeeld
een adresboekitem in te geven of een sms-je te typen werkt vlot.
Dankzij de vier pijltjestoetsen kan de cursor vlot naar de juiste
plek gestuurd worden (bijvoorbeeld om een foutje te verbeteren). De
toetsenbordecho (die je per letter, per woord of per letter én
woord kan instellen) komt hierbij goed van pas. Bij het wissen van
een teken wordt dit duidelijk door Mobile Speak gemeld.
Via
de instellingen kan je Mobile Speak verder helemaal naar je hand
zetten. Je kan ondermeer het volume, de toonhoogte en de
spreeksnelheid wijzigen, je kan bepalen in hoeverre de leestekens
moeten worden uitgesproken, je kan de mate van detail instellen
waarmee informatie moet worden weergegeven (‘breedsprakigheid’),
… Wat we hier het meest missen, is de mogelijkheid om te
bepalen of cijfermatige informatie cijfer per cijfer of als getal
moeten worden uitgesproken.
Mobile Speak wordt
standaard geleverd met vijf extra Symbian programmaatjes
(geluidsrecorder, MP3-speler, spelletje, rekenmachine en programma
voor spraakbeheer). Deze werden echter niet meegenomen in deze
test.
Optelec bracht voor Mobile Speak recent een
brailletoetsenbord op de markt, waarmee je als braillist een
alternatief hebt voor de invoer van tekst. Daarnaast werkt deze
hulpmiddelenproducent ook aan een brailleleesregeltje met 12
braillecellen, dat door Mobile Speak kan worden aangestuurd.
Voor de volledigheid geven we ook nog mee dat Mobile Speak diverse gps-toepassingen toegankelijk kan maken.
2.2. Talks Premium
Na het aanzetten van de gsm krijg je een gesproken verzoek om de pincode in te voeren, waarna het toestel zich verder opstart. Uiteindelijk maakt de gesproken informatie (met ondermeer een melding van uw gsm-operator) duidelijk dat je op het basisscherm bent beland en dat het toestel klaar is voor gebruik. Vanaf dan is de volledige Symbian gebruikersomgeving (inclusief de toepassingen die standaard bij Symbian zitten: berichten, oproepen, adresboek, …) bruikbaar via spraakweergave. Deze spraakweergave wordt geproduceerd door Pocket Babel, die we als een aangename en goed verstaanbare stem beoordelen. Het verbaast ons enigszins dat we de light-versie van de spraaksynthesizer RealSpeak niet aantreffen want die is van dezelfde fabrikant dan Talks (in Nederland wordt overigens wél RealSpeak meegeleverd). Maar we vinden dit verder zeker geen probleem.
We vatten de schermuitleesfuncties kort samen:
Het valt op dat de schermuitleesfuncties van Talks toch wel wat uitgebreider zijn dan die van Mobile Speak. Maar of elke gsm-gebruiker die daadwerkelijk zal gebruiken, durven we te betwijfelen.
Talks maakt het werken met alle belangrijke Symbian toepassingen (adresboek gebruiken, sms-jes typen en lezen, oproepinfo consulteren, …) vlot mogelijk. Bij het ontvangen van een oproep kan je de gegevens van de beller laten uitspreken alvorens te beslissen of je de oproep aanneemt.Ook het editeren van tekst om bijvoorbeeld een adresboekitem in te geven of een sms-je te typen werkt vlot. Dankzij de vier pijltjestoetsen kan de cursor vlot naar de juiste plek gestuurd worden (bijvoorbeeld om een foutje te verbeteren). De toetsenbordecho (die je per letter, per woord of per letter én woord kan instellen) en de functie om de letter op de plaats van de cursor te laten voorlezen, komen hierbij goed van pas. Via de instellingen kan je Talks verder helemaal naar je hand zetten. Je kan ondermeer het volume, de toonhoogte en de spreeksnelheid wijzigen, je kan bepalen in hoeverre de hoofdletters en leestekens moeten worden aangegeven, je kan bepalen of cijfermatige informatie cijfer per cijfer of als getal moeten worden uitgesproken, je kan bepalen of de cursor zich letter per letter of woord per woord moet verplaatsen, … Het valt op dat de instellingsmogelijkheden van Talks toch wel een heel stuk uitgebreider zijn dan die van Mobile Speak. Dit zal echter lang niet voor elke gsm-gebruiker noodzakelijk zijn.De helpfunctie die je wegwijs maakt in de betekenis van de verschillende toetsen, is tot slot erg handig.
Talks Premium wordt standaard geleverd met vijf extra Symbian programmaatjes (geluidsrecorder, multimediaspeler, Minigps, een wereldklok en een programma om de profielen te beheren). Deze werden echter niet meegenomen in deze test.
Talks Premium biedt ook braille-ondersteuning. Door een braillenotitietoestel van Handy Tech (de compatibele producten zijn: Braillino, BrailleWave, BrailleStar 40) draadloos te koppelen via Bluetooth, kan je enerzijds het schermbeeld van de gsm op de braillecellen uitlezen en anderzijds het brailletoetsenbord gebruiken als alternatief invoerorgaan in plaats van de gsm-toetsjes. Deze braillefunctionaliteit hebben we echter niet uitgetest. Voor de volledigheid geven we ook nog mee dat Talks geoptimaliseerd is om de Wayfinder gps-toepassing toegankelijk te maken.
2.3. Besluit
Qua basisfunctionaliteit zijn Mobile Speak en Talks mekaar zeker waard. De gemiddelde gebruiker vindt dus beslist zijn gading in beide producten. Voor gevorderde gebruikers heeft Talks een streepje voor omdat het meer instellingsmogelijkheden biedt en ook qua schermuitleesfuncties net een stapje verder gaat. Bovendien is Talks het enige pakket dat brailleapparatuur ondersteunt. Mobile Speak van zijn kant, biedt dan weer toekomstperspectieven naar SmartPhones en Pocket pc-telefoons.
Je kan deze producten het best vergelijken met vergrotingsprogramma’s voor computers, maar dan met één essentieel verschil. Vergrotingsprogramma’s zoals ZoomText, Lunar of Magic zijn bedoeld om binnen Windows (besturingssysteem voor pc’s) te werken, terwijl de hieronder besproken producten bedoeld zijn om binnen Symbian (besturingssysteem voor gsm’s) vergroting te bieden.
3.1. Mobile Magnifier
Als we Mobile Magnifier aanzetten, krijgen we direct een vergroting te zien waarbij de vergrotingsfactor instelbaar is van 2 tot 6 maal.
Het vergrote beeld wordt op de helft van het scherm getoond, de andere schermhelft behoudt onvergroot beeld. Vervelend is dat de vergrote schermhelft nu eens de bovenkant en dan weer de onderkant van het scherm in beslag neemt, waardoor respectievelijk de titelbalk en de labels van de twee Symbian functietoetsen afgedekt worden. Als gebruiker kan je op deze beeldwissels geen enkele invloed uitoefenen. De wissel kan desgewenst gesignaleerd worden via een pieptoon, maar dat verhoogt het werkcomfort niet en doet ook niets af aan het feit dat we kostbare informatie aan de boven- of onderzijde van het scherm verliezen.
Zodra we met de focus over het scherm gaan bewegen (door bijvoorbeeld door een menu te scrollen), merken we dat het gefocuste item dikwijls niet volledig op het scherm past. Er wordt dan van de gebruiker verwacht dat hij manueel via de sneltoetsen het beeld horizontaal heen en weer schuift. Dit vinden we eerder omslachtig vergeleken met de autoscroll-functie van Zooms.
Als extraatje biedt Mobile Magnifier over de Autozoom-functie, die ervoor zorgt dat de meest essentiële informatie (zoals een ingetypt telefoonnummer of de naam van de operator) wat extra vergroting toebedeeld krijgt.
Voor het vergrote deel
van het scherm kun je kiezen uit de volgende kleurinstellingen:
normaal, zwart/wit, grijs lage resolutie, grijs hoge resolutie, kleur
lage resolutie of kleur hoge resolutie. Het verschil tussen normaal
of kleur hoge resolutie hebben we echter niet kunnen ontdekken. De
handleiding bracht geen soelaas.
Alle belangrijke functies van het
vergrotingsprogramma en de belangrijke info (zoals batterijstatus,
signaalsterkte, …) zijn bereikbaar via sneltoetsen. Elke
sneltoets bestaat uit twee drukken op de edit-toets (de toets met het
potloodje op Nokia gsm’s) gevolgd door één van de
andere gsm-toetsen.
Via de sneltoetsen zijn een paar extra ‘screen
reader functies’ beschikbaar, zoals: toon de elementen uit het
statusgebied, toon de belangrijkste gebieden op het scherm, toon de
labels van de linker en rechter Symbian functietoets.
Mobile Magnifier is in twee uitvoeringen verkrijgbaar: als een ‘plugin’ die bedoeld is om in combinatie met Mobile Speak te gebruiken (de samenwerking tussen beide verloopt naadloos) of als een autonoom programma dat los van Mobile Speak werkt.
3.2. Zooms
Als we Zooms aanzetten, krijgen we direct een vergroting te zien waarbij de vergrotingsfactor instelbaar is van 1,5 tot 16 maal.
Standaard zien we vergroting over het hele scherm waardoor, afhankelijk van de ingestelde vergrotingsfactor, een verlies aan schermoverzicht optreedt. We kunnen echter schakelen naar een ‘split-screen’ modus waarbij we drie vergrote gebieden krijgen: een vergroting van de titelbalk bovenaan het scherm, een vergroting van de labels van de twee Symbian functietoetsen onderaan het scherm en daartussenin een vergroting van het centrale gedeelte van het scherm. Dit vinden we een bijzonder knappe oplossing om het verlies aan schermoverzicht tot een minimum te beperken (essentiële zaken blijven immers steeds in beeld).
Zodra we met de focus over het scherm gaan bewegen (door bijvoorbeeld door een menu te scrollen), gaat het gefocuste element automatisch van rechts naar links schuiven en dit tegen een leessnelheid die we zelf kunnen instellen (desgewenst kan je ook manueel scrollen via de sneltoetsen). Ook dit is een schitterend gevonden manier om het horizontale verlies aan schermoverzicht te compenseren. Deze ‘autoscroll’-functie, gecombineerd met de split-screen modus, maken van Zooms een erg hoogwaardig Symbian vergrotingsprogramma.
Als extraatje wordt de functie ‘auto-fit focus’ geboden. Hiermee kan je bepalen hoeveel tekstlijnen er moeten worden weergegeven op het schermpje (de vergroting wordt dan afgestemd op het aantal gewenste tekstlijnen). Het lijkt ons echter zinvoller om de vergroting in te stellen in plaats van het aantal gewenste tekstlijnen.
Uiteraard heb je ook een aantal kleurinstellingen ter beschikking: je kan de kleuren inverteren en omschakelen naar weergave in grijswaarden of zwart/wit.
Alle
belangrijke functies van het vergrotingsprogramma en de belangrijke
info (zoals batterijstatus, signaalsterkte, …) zijn
bereikbaar via sneltoetsen. Elke sneltoets bestaat uit een druk op de
Talks-toets (de toets met het potloodje op Nokia gsm’s) gevolgd
door één van de andere gsm-toetsen.
Via de
sneltoetsen zijn een paar extra ‘screen reader functies’
beschikbaar, zoals: toon de venstertitel, toon de tekstlijn waar de
cursor staat of toon het geselecteerde object.
Desgewenst werkt Zooms naadloos samen met het schermuitleesprogramma Talks.
3.3. Besluit
Het is duidelijk dat Nuance beter nagedacht heeft over de uitwerking van vergroting voor Symbian gsm’s dan Code Factory. Zooms wint wat ons betreft deze tweestrijd met een comfortabele voorsprong.
Vergroting en spraak combineren?
Net
zoals bij het gebruik van een pc met Windows, werpt zich voor
slechtzienden al snel de volgende vraag op. Gebruik ik enkel
vergroting, enkel spraakweergave of een combinatie van beide?
Hierbij
zullen ongetwijfeld een aantal criteria een rol spelen: de benodigde
vergrotingsfactor, de wens om de restvisus zo goed mogelijk te
benutten, het belang dat men aan spellingscontrole hecht, …
Voor
de twijfelaars hebben we echter een gouden raad. Zowel Code Factory
als Nuance bieden demoversies van hun producten aan. Probeer op basis
daarvan uit of de combinatie van spraak en vergroting zinvol is,
alvorens tot een aankoop over te gaan.
Terwijl Talks en Mobile Speak echte schermuitleesprogramma’s voor Symbian zijn (en dus functioneel vergelijkbaar met een schermuitleesprogramma voor Windows), tapt Mobile Accessibility uit een heel ander vaatje. In plaats van de gebruikersomgeving van Symbian toegankelijk te maken door spraakweergave, vervangt Mobile Accessibility deze gebruikersomgeving door een eigen variant. De reden van deze keuze is dat het grafische karakter van Symbian specifiek vanuit een visueel concept voor zienden werd gemaakt. De gebruikersomgeving die Mobile Accessibility daarentegen biedt, is volledig tekstgebaseerd en is erg eenvoudig van opzet.
4.1. Mobile Accessibility
Na het aanzetten van de gsm krijg je, in tegenstelling tot de echte schermuitleesprogramma’s, geen boodschap dat je de pincode moet invoeren, omdat Mobile Accessibility op dat ogenblik niet actief is. Dit moet je dus op het gevoel doen, maar na een tijdje went dit wel. Nadat het toestel is opgestart, krijg je het basisscherm en ook hier heb je nog geen spraakweergave ter beschikking (de informatie op dit basisscherm zoals batterijlading, signaalsterkte en gsm-operator, kan je later echter wel opvragen via sneltoetsen). Het is pas nadat je op de menutoets drukt dat er leven in de brouwerij komt. We krijgen vanaf dan feedback via dezelfde aangename Pocket Babel die we ook in Mobile Speak en Talks hoorden. Een druk op de menutoets brengt je immers niet in het Symbian hoofdmenu maar in het Mobile Accessibility menu. Dit menu is veel compacter (het biedt zeven menuopties) en overzichtelijker dan het Symbian menu en is via de pijltjestoetsen of het joystickje van de gsm te bedienen. De twee Symbian functietoetsen aan de onderrand van het scherm spelen niet mee. Inhoudelijk biedt dit menu minder functionaliteit dan Symbian, maar alle opties die we in een goede basis gsm verwachten, zijn beschikbaar: oproepfuncties, een uitgebreid adresboek, sms-functies, een agenda, een rekenmachine, een klok en alarmfunctie, profielen, instellingen, …
Grotendeels werk je vanuit de eenvoudige Mobile Accessibility omgeving, maar voor sommige functies kom je toch in de Symbian interface terecht (zoals bij het invoeren van een contactpersoon, het schrijven van een sms-berichtje, het kiezen van een profiel, het wijzigen van sommige instellingen, …). Hiermee probeert Code Factory het beste van twee werelden te combineren. Er kleeft één nadeel aan deze aanpak: als we in Symbian schermen terechtkomen, krijgen we soms wat te weinig gesproken feedback (de functies van de twee Symbian functietoetsen wordt bijvoorbeeld nooit uitgesproken). Echt rampzalig is dit niet, maar het vergt wat gewenning.
Zodra we aan het bedieningsconcept (dat overigens vrij logisch in mekaar zit) gewend waren, konden we vlot alle functies bedienen die we van een gsm verwachten: het adresboek invullen, telefoneren, de beller van een inkomende oproep achterhalen, een sms-je typen of lezen, de oproepinfo consulteren, een profiel kiezen, afspraken in de agenda noteren, de rekenmachine gebruiken, … Het werkte allemaal behoorlijk vlotjes.Ook het editeren van tekst om bijvoorbeeld een adresboekitem in te geven of een sms-je te typen, werkt vlot. Dankzij de vier pijltjestoetsen kan de cursor vlot naar de juiste plek gestuurd worden (bijvoorbeeld om een foutje te verbeteren). De toetsenbordecho komt hierbij goed van pas. Het is wel jammer dat deze functie enkel letter per letter weergeeft wat je typt en dat je er niet kan voor kiezen om ook per woord feedback te geven (volgens de handleiding kan dit echter wel). Qua instellingen wordt al het nodige geboden. We doen een greep uit het aanbod: volume aanpassen, toonhoogte aanpassen, spraaksnelheid regelen, schermcontrast bijregelen, profielen instellen, … Daarnaast wordt er speciaal voor slechtzienden een mooie hoog contrastoptie aangeboden. De Symbian gebruikersomgeving wordt door dit product mooi afgeschermd, maar wat als je toch naar Symbian wil gaan? Dan volstaat het om de toets ’c’ gedurende 5 seconden ingedrukt te houden.
In tegenstelling tot Mobile Speak is het niet mogelijk dit hulpmiddel met vergroting te combineren (maar volgens de handleiding wordt daar wel aan gewerkt).
Nog in tegenstelling tot Mobile Speak biedt Mobile Accessibility nauwelijks sneltoetsen aan. In dit concept kunnen we dat ook begrijpen. Het product is immers bedoeld voor mensen die een makkelijkere bediening wensen dan bij producten als Mobile Speak en Talks. En de ervaring leert ons dat dit meestal geen sneltoetsgebruikers zijn.
4.2. Besluit
We vinden Mobile Accessibility een product dat zeker zijn plaats verdient op de markt van gsm-aanpassingen. Vanwege het gebruiksgemak beweegt dit product zich ons inziens vooral in het marktsegment van de Owasys 22C.
Naast de in dit verslag opgenomen software is er nog heel wat nieuws op komst.
Druppelsgewijs komen er schermuitleesprgrogramma’s voor Pocket pc’s op de markt. Pocket pc’s zijn handpalmcomputertjes die Windows Mobile als besturingssysteem hebben en die steeds vaker gsm-functionaliteit aanbieden. Mobile Speak Pocket en Pocket Hal zijn hier voorbeelden van. Deze hulpmiddelen zullen qua bedieningscomplexiteit echter veeleer voor de gevorderde hulpmiddelengebruiker weggelegd zijn.
Daarnaast werkt Code Factory ook aan Mobile Speak Pocket for Smartphones, een schermuitleesprogramma dat Smartphones (die eveneens Windows Mobile als besturingsprogramma bevatten) toegankelijk maakt.
In een volgende vergelijkende test krijgen we dus nog heel wat meer werk voor de boeg.
Sinds kort prijkt er op de refertelijst van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (het vroegere Vlaams Fonds) de productgroep ‘Schermuitleesprogramma’s voor gsm’ ten bedrage van € 245. Dit bedrag voldoet voor de aanschaf van een schermuitleesprogramma, maar het is een open vraag of je hiermee ook een vergrotingsprogramma of een Owasys mag aanschaffen? Het bedrag voldoet in elk geval niet voor wie een schermuitleesprogramma in combinatie met een vergrotingsprogramma wil aankopen. De toevoeging ‘Schermuitleesprogramma’s voor gsm’ op de refertelijst is een goede eerste stap, maar we hopen dat we in de toekomst ook de rubrieken ’Vergrotingsprogramma’s voor gsm’ en ‘Aangepaste gsm’ mogen verwelkomen. Tevens drukken we de hoop uit dat ook de meerkost van een Symbian gsm ten opzichte van een standaard basis gsm in de toekomst als een hulpmiddel mag erkend worden.
Het gsm-landschap is lang niet zo simpel dan we ons hadden voorgesteld. Voor we aan deze test begonnen, dachten we dat het eenvoudig zou zijn: voor de gebruikers die een eenvoudig bedienbaar toestel wensen is er Owasys en voor de doorwinterde hulpmiddelengebruikers zijn er softwarematige aanpassingen voor Symbian gsm’s. Inmiddels hebben we die visie wat bijgesteld.
Voor mensen die enkel willen bellen (niet sms’en) én daarbij een zo eenvoudig mogelijk gebruik wensen, is er de Owasys 112C. Voor wie een even eenvoudig gebruik zoekt, maar wel wil sms’en, hebben we momenteel geen oplossing. Wie wil sms’en, daarbij een eenvoudig gebruik nastreeft, maar wél met een menustructuur kan (leren) werken, zijn er twee mogelijkheden. Als je een minder gebruiksvriendelijk Nokia toetsenbord voor lief wil nemen, gaat onze voorkeur uit naar Mobile Accessibility. Als een gebruiksvriendelijk toetsenbord een absolute must is én je kan leven met de lacunes in het toestel, kan je de Owasys 22C overwegen. Voor de ervaren hulpmiddelengebruiker zijn er tot slot de spraak- en vergrotingsaanpassingen. In de categorie schermuitleesprogramma’s kunnen we geen afgetekende winnaar aanduiden omdat Talks en Mobile Speak mekaar waard zijn. Bij de vergrotingsprogramma’s hebben we wel een duidelijke winnaar. Zooms haalt duidelijk de bovenhand op Mobile Magnifier.
Om dit alles te reduceren tot één simpele conclusie: het ideale gsm-toestel voor blinde en slechtziende gebruikers bestaat (nog) niet. Je zal dus quasi altijd compromissen moeten sluiten in het uitkiezen van een bruikbaar gsm-toestel. Wetende dat hulpmiddelenproducenten dit ook wel beseffen, kijken we met ongeduld uit naar wat nog komen gaat …
Gerrit Van den Breede – KOC
Gps (Global Positioning System) is een elektronisch systeem voor plaatsbepaling. Gps is ontwikkeld en opgezet door het Amerikaanse leger, maar is sinds 2000 ook opengesteld voor het publiek. Het systeem bestaat uit 24 satellieten die in een vaste baan rond de aarde cirkelen. Elke satelliet stuurt een specifiek signaal uit dat ontvangen wordt door een gps-ontvanger. Als de ontvanger een signaal ontvangt van minimaal 3 satellieten, dan kan de plaats op aarde waar de ontvanger zich bevindt, bepaald worden. Door de plaatsbepaling van de gps-ontvanger te combineren met de gegevens van een wegenkaart en een stratenatlas kan een automatisch navigatiesysteem gebouwd worden.
Gps geeft informatie over straatnamen en interessante plaatsen (winkels, hotels, restaurants, …) en duidt visueel en met spraakweergave aan waar er moet afgeslagen worden. Op die manier gidst gps iemand van plaats A naar plaats B.
Gps lijkt op het eerste gezicht een gedroomd hulpmiddel om blinden te helpen bij verplaatsingen op de openbare weg. Maar standaard gps kan niet zonder meer gebruikt worden door blinden omdat o.a. bij het ingeven van adressen (vertrekpunt en bestemming) uitsluitend gebruik kan gemaakt worden van tekst. Om gps toegankelijk te maken voor blinden zijn er aanpassingen of specifieke ontwerpen nodig.
Op dit ogenblik zijn er twee gps-modellen op de Belgisch-Nederlandse markt toegankelijk voor blinden omdat ze een spraakweergave voor alle bedieningselementen bieden.
Trekker is de enige Nederlandstalige gps die specifiek voor blinden ontworpen is. De Trekker maakt gebruik van een standaard palmcomputer (pda of elektronische zakagenda) waarop de Trekker-software zorgt voor de navigatiefuncties, de spraakweergave en de toegankelijkheid voor blinden. Naast de palmcomputer en de Trekker-software bevat het geheel een herlaadbare batterij, een gps-ontvanger, een luidsprekertje en een aanraakscherm waarover een toetsenbordje kan geschoven worden om het als blinde makkelijk te kunnen bedienen. Alle onderdelen zijn gemonteerd op een schouderriem. Een compleet systeem met een Belgisch of Nederlands stratenplan kost € 2.200 (richtprijs).
Het KOC testte de Nederlandse versie 2.6 gedurende 6 weken. Ondertussen is versie 2.7 van de Trekker ook in het Nederlands beschikbaar. Belangrijkste verschil tussen de geteste versie en de nieuwste versie 2.7 is dat deze laatste over een draadloze Bluetooth gps-ontvanger beschikt, die uitgerust is met een sterkere antenne. Versie 2.7 heeft ook geen extra batterij meer, het geheel is lichter en de autonomie bedraagt ongeveer 5 uur. Meer informatie is te vinden in de Vlibank (www.vlibank.be) en op de site van producent HumanWare: www.humanware.com.
Talk ’N Walk is een gps voor blinden, samengesteld uit standaard consumentenproducten: een Symbian gsm met Bluetooth (Nokia 6670), een Bluetooth gps-ontvanger (Emtac) en gps-software (WayFinder). Verder is de gsm uitgerust met een gsm-schermuitleesprogramma (Talks), dat zorgt voor de toegankelijkheid van alle gebruikte software, dus ook van het gps-pakket WayFinder. Talks maakt de inhoud van het scherm via spraakweergave toegankelijk. Alle functies van de gsm en de gps-software zijn hierdoor bruikbaar voor iemand die het scherm niet kan zien. De noodzakelijke wegeninformatie wordt, wanneer nodig, via een gprs-verbinding (info bij uw gsm-netwerkprovider) in de gsm geladen. Deze oplossing kost € 1.050 (exclusief de transmissiekost voor het ophalen van de kaartinformatie via gprs). Gprs staat voor General Packet Radio Services en is een techniek voor het snel doorsturen van data (gegevens zoals kaartinfo en foto’s) via het gsm-netwerk.
Meer informatie over de Talk ’N Walk is te vinden in de Vlibank.
Naast de twee hierboven beschreven gps-systemen kennen we nog 2 andere producten:
Beide zijn echter niet in een Nederlandse versie beschikbaar.
De hierna geformuleerde bespreking gaat over de Trekker en de Talk ‘N Walk en is gebaseerd op:
Positief | Negatief |
---|---|
goed verstaanbaar Nederlands | Franse en Nederlandse straatnamen worden door elkaar gebruikt (Brussel) |
goed werkbare dekking (1) buiten de stad | geen werkbare dekking in steden; getest in Leuven en Brussel |
behoorlijke werking in rijdende modus, voldoende om zich goed te oriënteren; in een bus of taxi geeft de Trekker straten, kruispunten en belangrijke punten (o.a. vooraf ingestelde bushaltes) aan | stratenplan is op auto’s gericht, voetwegen zijn niet opgenomen |
route kan op voorhand (rustig) doorlopen worden om een verkenning te doen en de weg naar de bestemming zoveel mogelijk te memoriseren | Trekker moet ook bij niet-gebruik bijna dagelijks opgeladen worden. De batterij is leeg na 5 dagen en de Trekker software is gewist: opnieuw installeren is noodzakelijk Talk ’N Walk: zéér beperkte autonomie van ongeveer 1 uur |
alle zijstraten worden door de Trekker benoemd zodat men de omgeving beter kan leren kennen, meer afwijkingen van de route mogelijk zijn en de gebruiker zich een betere oriëntatie eigen kan maken |
1Dekking: term om het contact met satellieten te omschrijven. Er is contact met minimum 3 satellieten noodzakelijk opdat het apparaat een eerste, ruwe plaatsbepaling kan maken.
Ter info: de gps-systemen hebben een nauwkeurigheid van 5 à 10 meter.
Let op: er is een verborgen kost voor het Talk ’N Walk-systeem vanwege de noodzakelijke gprs-verbinding voor het ophalen van wegenkaarten. De relatief korte testperiode (drietal uren) met dit apparaat heeft ons 9,05 euro gekost via een Pay&Go herlaadkaart van Proximus.
Blinden die zich frequent willen of moeten verplaatsen op niet of minder gekende locaties en die over een goede basismobiliteit beschikken (kunnen stoklopen of met een blindengeleidehond).
De gebruiker moet tevens:
Ondanks het veelbelovende karakter van de besproken gps-systemen, moeten we ze op dit ogenblik nog beschouwen als een hulpmiddel dat slechts beperkt bruikbaar is. De aankoop van een gps moet zorgvuldig overwogen worden en is op dit ogenblik slechts verantwoord in uitzonderlijke situaties.
Monika Van Staeyen
Jeroen Baldewijns - Blindenzorg Licht en Liefde vzw
Eind vorig jaar publiceerde Blindenzorg Licht en Liefde het eindrapport van de studie ‘Consumenten aan het Woord’ (CahW). Dit rapport peilde naar de algehele tevredenheidsgraad van consumenten over de dienstverlening rond hoogtechnologische hulpmiddelen. Hierbij werden alle aspecten (informatiestroom, advisering, ondersteuning, initiatie, vergoeding, regelgeving, …) en betrokken partijen (hulpverleners, multidisciplinaire teams, leveranciers, administratie en overheid) op de korrel genomen. Dit onderzoek hanteerde namelijk het uitgangspunt dat de dienstverlening rond een hoogtechnologisch hulpmiddel minstens even belangrijk is dan de beschikbaarheid van het hulpmiddel zelf. Het eindrapport biedt een inventaris van de problemen die er binnen deze dienstverlening bestaan. Dit project kwam tot stand dankzij de financiële inbreng van de Koning Boudewijnstichting en kreeg inhoudelijke ondersteuning vanuit het Kennis- en Ondersteuningscentrum.
De studie ‘Consumenten in de strijd’ (CidS), die hierop een logisch verlengstuk vormt, peilde bij de hulpmiddelengebruiker naar tekortkomingen en gaten in het hulpmiddelenaanbod zélf. Het project onderzocht concreet in hoeverre het huidige hulpmiddelengamma tegemoetkomt aan de behoeften van de slechtziende of blinde consument. Dit project werd begin 2006 beëindigd.
Dit project werd gefinancierd door het Vlaams Fonds en kreeg inhoudelijke ondersteuning vanuit het Kennis- en Ondersteuningscentrum.
Beide projecten behandelen enkel hoogtechnologische hulpmiddelen en dus niet de kleinere hulpmiddelen voor het dagelijkse leven (zoals witte stokken, voelbare uurwerken, sprekende weegschalen, …).
De mogelijkheden van hulpmiddelen zoals vergrotingsprogramma’s, spraaksynthesizers en brailleleesregels, staan reeds jaren op een behoorlijk hoog niveau en openen al even lang de poorten naar een betere wereld, die de zelfstandigheid van blinde en slechtziende mensen een stevige duw in de rug geeft. Maar omdat de dienstverlening merkt dat hulpmiddelen soms tekort schieten of dat er voor een bepaalde activiteit gewoonweg geen hulpmiddel bestaat, vond Blindenzorg Licht en Liefde het belangrijk om deze problematiek wat dieper uit te spitten.
Het project CidS sluit mooi aan op CahW, omdat het een antwoord zoekt op de vraag of het beschikbare gamma hoogtechnologische hulpmiddelen voldoende oplossingen en mogelijkheden biedt in functie van de behoeften die personen met een visuele handicap in Vlaanderen aanvoelen.
Het project beoogde twee doelstellingen, die geformuleerd kunnen worden in twee onderzoeksvragen:
De conclusie op de eerste onderzoeksvraag van dit onderzoek is dat er onvoldoende producten voldoen aan de noden van doelgroep of zelfs dat er producten ontbreken op de huidige markt. Hiervoor willen we drie hoofdrolspelers binnen de hulpmiddelensector sensibiliseren:
Uit de antwoorden gegeven door de doelgroep op de tweede onderzoeksvraag, concluderen we dat de nood aan een centraal verzamelpunt voor gebruikerservaringen erg groot is. Een voorbeeld van zo een centraal verzamelpunt is de ervaringsdatabank van het KOC. De ervaringsdatabank heeft dan ook als doel de ervaringen van gebruikers te bundelen en zal in de toekomst ook verder gezet worden om de continuïteit van gegevens te garanderen. Hier worden vooral hulpmiddelengebruikers en hun hulpverleners uitgenodigd hun ervaringen over hulpmiddelen te delen met anderen.
Deze beide conclusies zijn verder uitgewerkt in het eindrapport van het project.
Met dit rapport, willen we ontwerpers, producenten en leveranciers informeren over de hiaten in het hulpmiddelenaanbod voor blinden en slechtzienden. Wanneer een producent zich bewust is van de noden en bekommernissen vanuit de doelgroep, zal hij in staat zijn om de producten volledig af te stemmen op deze doelgroep. We hopen dat dit zal resulteren in een grotere tevredenheid onder de eindgebruikers met een standvastiger cliënteel als gevolg.
Voor de eindrapporten met de projectresultaten kan u terecht op deze websites:
Consumenten aan het
Woord:
www.blindenzorglichtenliefde.be/cahw/index.html
Consumenten in de
Strijd:
www.blindenzorglichtenliefde.be/cids/index.html
Dennis van der Heijden – Visio CTC
CSUN is de naam van een jaarlijkse grote conferentie (in Los Angeles) met in parallel een hulpmiddelenbeurs waar tweehonderd van de belangrijkste leveranciers van de wereld aanwezig zijn. Tijdens de beurs worden dikwijls producten gepresenteerd die pas in de loop van het jaar beschikbaar zullen komen.
De CSUN-conferentie is met 375 presentaties te groot om nog over alle producten uitgebreid informatie op te doen. Wel is er zichtbaar geworden welke trends en ontwikkelingen we de komende jaren kunnen verwachten.
Veel leveranciers kiezen CSUN voor hun productpresentaties en laten hun distributeurs naar CSUN komen voor vergaderingen en presentaties. Met meer dan 4500 bezoekers is het de belangrijkste beurs van de VS en Canada.
Voor de Europese markt spelen SightVillage (Birmingham) en SightCity (Frankfurt) dezelfde rol, maar op kleinere schaal natuurlijk.
Een aantal leveranciers van hulpmiddelen stapt af van zelf ontwikkelde producten. Er wordt massaal geopteerd voor het bouwen van accessoires voor bestaande producten om zo de aanschafprijs van een hulpmiddel laag te houden. De pda wordt bijvoorbeeld steeds meer ingezet als centraal systeem voor mensen met een communicatieve of visuele beperking. De combinatie van spraak en braille maakt de Pocket pc volledig toegankelijk. Door enkel de software en een aparte braille leesregel/invoer te leveren, wordt bespaard op ontwikkeling van een compleet systeem voor het nemen van notities. Dat zien we bijvoorbeeld in de combinatie Dolphin-Optelec terug.
Optelec (het vroegere ALVA) promoot zijn eigen ontwikkelingen (de MPO en de Optelec Notetaker MyLink) niet verder meer en is blijkbaar dan ook niet van plan om de door Freedom Scientific en Humanware gedomineerde markt van de notetakers te gaan betreden.
Bluetooth is de belangrijkste draadloze verbinding die nu in brailleleesregels ingebouwd wordt en waarmee deze met de pda of laptop communiceren.
Van draadloze verbindingen wordt duidelijk veel meer gebruik gemaakt dan de vorige jaren. Dit is te zien aan de hoeveelheid Bluetooth in leesregels en communicatie-apparatuur voor mensen met een mobiliteitsbeperking, maar ook aan de WiFi-toevoeging (een andere draadloze standaard) aan pda’s en mini-computers.
Nieuwe oplossingen voor een toegankelijker wetenschappelijk onderzoek zagen we vaker op beurzen. Waar vorig jaar de toegankelijke wiskundesoftware zeer populair was op de beurs, zien we nu dat al die individuele initiatieven samengevoegd worden in een Daisystandaard die ook de formules aankan. Dit zal ervoor zorgen dat wiskunde nu vaker en beter ondersteund zal worden in de diverse braille- en spraakproducten.
Er komen veel mobiele beeldschermloepen op de markt en een aantal leveranciers veranderen hun marketingprioriteiten van de slechtziende gebruiker naar de gebruiker “die ouder wordt en een wat slechter zicht heeft”. Deze gebruikers willen niet geïdentificeerd worden met de groep mensen met een visuele beperking, maar hebben, naar eigen gevoel, een ouderdomsverschijnsel. In de VS worden die problemen opgelost met producten zonder tussenkomst van een adviseur of financieringsinstelling. De marketing van deze beeldschermloepen is helemaal gericht op een commercieel georiënteerde markt, in tegenstelling met wat we in Nederland of Vlaanderen zien. Deze omschakeling van benadering en doelgroep zien we ook bij Microsoft’s nieuwe besturingssysteem Vista en in producten van HP en Canon terug. De markt van mensen die zich niet slechtziend noemen maar bereid zijn producten “die het zicht verbeteren” aan te kopen, wordt nu actiever dan ooit benaderd met mobiele (digitale) loepen.
Canon en HP positioneren hun kopieerapparaten meer en meer als bruikbaar voor iedereen en voegen er spraakmodules en tactiel beter herkenbare knoppen aan toe. Windows Vista heeft haar rolstoelicoon voor toegankelijkheid met pensioen gestuurd en dezelfde functies zijn nu te vinden in het configuratiescherm onder ‘eenvoud van toegang’ in plaats van toegankelijkheid.
Op het gebied van leesregels was het erg stil op CSUN. HandyTec sloot een contract met HumanWare, ‘s werelds grootste leverancier van hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking en Papenmeier probeerde voorzichtig de Amerikaanse markt te enthousiasmeren voor de Trio. Op enkele plekken vonden we nog wat paarse Alva-leesregels die naar verwachting langzaam uit de diverse stands zullen verdwijnen zodra Optelec aan een nieuwe reeks leesregels begint. Optelec had naast hun introductie van CCTV’s (beeldschermloepen) ook de Easylink 12 bij zich. Dit kleine apparaat biedt de mogelijkheid om via Bluetooth braille in te voeren en uit te lezen via 12 braillecellen. Daarnaast zijn er twee navigatietoetsen en een ‘muispunt’ aanwezig op dit 1995 dollar kostende apparaat. De Easylink 12 vormt hiermee een mooie aanvulling op Dolphin’s Hal voor Pocket PC of de Code Factory PDA Screen Reader.
Dolphin’s
Supernova, Hal, Lunar en Lunar Plus werden gepresenteerd in de nieuwe
versie 7.0 editie. Deze vergrotingssoftware heeft een verbeterde
afrondingstechnologie, maar haalt het toch niet bij de xFont van
Zoomtext 9 (uitgebreid besproken in het vorig nummer van InfoVisie
Magazine). Verder zouden ze alle beter werken op het internet en
volgens Dolphin een echte concurrent vormen voor JAWS.
Bij
VisioCTC doen we binnenkort een test om te kijken of dit werkelijk zo
is.
We zien meer en meer toetsenborden die macro’s en sneltoetsen bevatten om bijvoorbeeld hulpmiddelen direct aan te sturen. Dit bespaart de gebruiker een hoop tijd om de stapels sneltoetsen te leren van het hulpmiddel. AI Squared, de leverancier van Zoomtext, komt binnenkort op de markt met het eerste geel–zwarte toetsenbord met 16 sneltoetsen voor het vergrotingsprogramma.
Dit jaar was er voor het eerst sinds lange tijd weer aandacht voor de Mac. Diverse leveranciers hadden een Mac-versie van hun product. Voor braille en vergroting vonden we geen nieuwe ontwikkelingen, voor spraak wel. Het Nederlandse bedrijf Assistiveware presenteerde een Nederlandse versie van VoiceOver onder de naam VisioVoice. Volgende maand worden de eerste betaversies door VisioCTC getest.
We presenteren u een vijftal van de meest in het oog springende websites die wij graag onder uw aandacht willen brengen. De sites zijn alfabetisch geschikt.
AFB AccessWorld - www.afb.org/afbpress/pub.asp?DocID=aw070103
Op deze pagina staat een testverslag van drie recente versies van schermuitleesprogramma’s: Jaws 7.0, Hal 6.51 en Window Eyes 5.5. Gezien de site van de Amerikaanse Blindenstichting is, is het verslag in het Engels geschreven. Op deze site zijn trouwens nog andere testverslagen te lezen.
Belglaucoma - www.belglaucoma.be
Drietalige (NL, FR en ENG) website van de Belgische Glaucoma Vereniging. Op deze website kan u alles te weten komen over de oogziekte glaucoma; oorzaak, behandeling en manieren om het te voorkomen.
KMBS - www.kmbsvzw.be
Dit is de website van de Koninklijke Maatschappij voor Blinden en Slechtzienden van België. De vernieuwde site is geheel in het Nederlands (Vlaams) en is met aandacht voor slechtziende bezoekers opgemaakt. Het tijdschrift KMB Magazine is er te beluisteren via een computerstem.
LED - www.doofblind.nl
Nederlandstalige site van het Landelijk Expertisecentrum Doofblindheid (NL). Men kan er alle info vinden in verband met doofblindheid. De site is in diverse soorten opmaak te bekijken zodat iedere bezoeker kan kiezen welke kleuren en lettergrootte hem/haar het beste liggen.
Screen Magnifiers homepage - www.magnifiers.org
Sober en hoofdzakelijk tekstgebaseerde website met Engelstalige info over alles wat te maken heeft met vergroting van de scherminhoud bij computers. De site wordt op punt gehouden door de Nederlander Peter Verhoeven. Er zijn besprekingen van diverse soorten vergrotingssoftware te vinden en ook een hoofdstuk over toegankelijkheid van informatie, computers, software en internet.
7 tot 9 juni 2006 (*)
AUTONOMIC Parijs
Negende editie van dit internationaal salon over
diensten en hulpmiddelen voor een onafhankelijk leven van personen
met een handicap. Deze conferentie richt zich tot het grote publiek.
Plaats: Paris Expo, Hall 4, Porte de Versailles, Parijs, Frankrijk
Info:ADES Organisation
Centre d'affaires le Lugo
15,rue du Docteur Roux
94600 Choisy le Roi
Frankrijk
Telefoon:+33 1 46 81 75 00
Fax:+33 1 46 81 77 00
E-mail: info@autonomic-expo.com
Website:www.autonomic-expo.com/paris/2006/fr
10 tot 14 juli 2006 (*)
ICCHP 2006: International Conference on Computers Helping People with
Special Needs
Tiende internationale conferentie over hoe
computers behulpzaam kunnen zijn voor personen met een handicap en
voor ouderen. Op 10 en 11 juli wordt een preconferentie gehouden met
workshops en seminaries over specifieke onderwerpen. Deze conferentie
richt zich hoofdzakelijk tot professionelen.
Plaats:Johannes Kepler University, Linz, Oostenrijk
Info:ICCHP Conference Office
Klaus Miesenberger / Natascha Recknagl
Johannes Kepler Universität Linz
Institute Integriert Studieren
Altenbergerstraße 69
4040 Linz
Oostenrijk
Telefoon: +43 732 2468 1291
Fax: +43 732 2468 28821
E-mail: icchp@aib.uni-linz.ac.at
Website: www.icchp.org
16 tot 21 juli 2006
12th World Conference of ICEVI
Twaalfde internationale conferentie van de International Council for Education of People with
Visual Impairment.
Plaats: Putra World Trade Centre, Kuala Lumpur, Maleisië
Info:Website: www.icevi.org
18 tot 20 juli 2006
Sight Village 2006
Hulpmiddelenbeurs met een
groot aandeel Britse producenten van geavanceerde hulpmiddelen voor
personen met een visuele handicap. Naast het beursgedeelte worden er
ook lezingen gehouden over onderwerpen die verband houden met
hulpmiddelen. Deze beurs richt zich tot het grote publiek en de
toegang is gratis.
Plaats:Clarendon Suites, Hagley Road, Birmingham, Groot-Brittannië
Info: Stewart Morehead
Queen Alexandra College
Court Oak Road, Harborne
Birmingham B17 9TG
Groot-Brittannië
Telefoon:+44 121 428 5050
E-mail: enquiries@qac.ac.uk
Website: www.sightvillage.org
19 tot 21 juli 2006 (*)
CVHI 2006: 4th Conference on Vision and Hearing Technologies:
State of the Art and New Challenges. To support Technologies for
Independent Living and Work.
Internationale conferentie over
technologie voor personen met een visuele en auditieve handicap. Deze
conferentie richt zich hoofdzakelijk tot professionelen en heeft
specifieke aandacht voor het werk van jonge onderzoekers.
Plaats: Hotel Andreas Hofer, Kufstein, Tirol, Oostenrijk
Info: Prof. Marion Hersh
University of Glasgow
Telefoon: +44 141 330 4906/5978
E-mail: m.hersh@elec.gla.ac.uk
Website: www.elec.gla.ac.uk/Events_page/CVHI/cvhi/
(*): Activiteiten waar het KOC en/of Infovisie vzw aan deelnemen.
Aanvullende informatie
Producent
CODE FACTORY
Rambla d'Egara, 148, 2-2
08221 - Terrassa (Barcelona)
Spanje
Tel.: +34 93 733 70 66
Fax: +34 93 789 30 51
E-mail:
info@codefactory.es
Web: www.codefactory.es
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
CODE FACTORY
Rambla d'Egara, 148, 2-2
08221 - Terrassa (Barcelona)
Spanje
Tel.: +34 93 733 70 66
Fax: +34 93 789 30 51
E-mail: info@codefactory.es
Web: www.codefactory.es
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
CODE FACTORY
Rambla d'Egara, 148, 2-2
08221 - Terrassa (Barcelona)
Spanje
Tel.: +34 93 733 70 66
Fax: +34 93 789 30 51
E-mail: info@codefactory.es
Web: www.codefactory.es
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
NUANCE
1 Wayside Road
Burlington, MA 01803
Verenigde Staten
Tel.: +1 781 565 5000
Fax: +1 781 565 5001
Web: www.nuance.com/talks/
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
NUANCE
1 Wayside Road
Burlington, MA 01803
Verenigde Staten
Tel.: +1 781 565 5000
Fax: +1 781 565 5001
Web: www.nuance.com/zooms/
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
OWASYS
Parque Tecnológico, 207-B
48170 Zamudio
Vizcaya
Spanje
Tel.: +34 946 025 323
Fax: +34 946 025 353
E-mail:
info@owasys.com
Web: www.owasys.com/accesible_en/owasys112c.php
Leveranciers en prijzen
Aanvullende informatie
Producent
OWASYS
Parque Tecnológico, 207-B
48170 Zamudio
Vizcaya
Spanje
Tel.: +34 946 025 323
Fax: +34 946 025 353
E-mail:
info@owasys.com
Web: www.owasys.com/accesible_en/owasys22c.php
Leveranciers en prijzen
ADVANCED
TECHNICS
Tweehuizenweg 81, bus 9
B - 1200
Brussel
Telefoon: +32 (0)2 763 09 08
Fax: +32 (0)2 770 58
13
E-mail: info@advtechnics.com
Web: www.advtechnics.com
BABBAGE
AUTOMATION
Flintdijk 16
NL - 4706 JT Roosendaal
Telefoon:
+31 (0)165 53 61 56
Fax: +31 (0)16 554 40 40
E-mail:
info@babbage.com
Web: www.babbage.com
BESS
/ STELLER SYSTEEMTECHNIEK
Griendtsveenweg 22a
NL - 7901 EA
Hoogeveen
Telefoon: +31 (0)52 823 59 42
E-mail: info@bess.nl
Web: www.bess.nl
BLINDENZORG LICHT
EN LIEFDE
Hulpmiddelendienst
Oudenburgweg 40
B - 8490
Varsenare
Telefoon: +32 (0)50 40 60 52
Fax: +32 (0)50 38 64 83
E-mail:
hulpmid@blindenzorglichtenliefde.be
Web:
www.blindenzorglichtenliefde.be
BRAILLELIGA
Engelandstraat
57
B - 1060 Brussel
Telefoon: +32 (0)2 533 32 11
Fax: +32
(0)2 537 64 26
Email: info@braille.be
Web: www.brailleliga.be
DATA
BRAILLE SERVICE
Antwerpsesteenweg 96
B - 2940
Hoevenen-Stabroek
Telefoon: +32 (0)3 828 80 15
Fax: +32 (0)3
828 80 16
E-mail: info@databraille.be
Web: www.databraille.be
DE
CEUNYNCK NV
Kontichsesteenweg 36
B - 2630
Aartselaar
Telefoon: +32 (0)3 870 37 51
Fax: +32 (0)3 887 19
20
E-mail: l.herremans@deceunynck.be
Web: www.deceunynck.be
DOX+SYCADA
Burgemeester
Stramanweg 108E
1101 AA Amsterdam
Fax: +32 (0)
20-3116509
E-mail:
info@doxplus.nl
Web: www.telefoonsvooru.nl
ERGRA
ENGELEN
Kerkstraat 23
B - 2845 Niel
Telefoon: +32 (0)3
888 11 40
Fax: +32 (0)3 888 14 36
E-mail: jos.engelen@ergra-engelen.be
Web: www.ergra-engelen.be
ERGRA
LOW VISION
Carnegielaan 4 - 14
NL - 2517 KH Den
Haag
Telefoon: +31 (0)70 311 40 70
Fax: +31 (0)70 311 40
71
E-mail: info@ergra-low-vision.nl
Web:
www.ergra-low-vision.nl
EROCOS
INTERNATIONAL
Dr. Van de Perrestraat 176-178
B –
2440 Geel
Telefoon: +32 (0)14 76 55 20
Fax: +32 (0)14 76 55
21
E-mail: info@erocos.be
Web: www.erocos.be
ESCHENBACH
OPTIK BV
Osloweg 134
NL - 9723 BX Groningen
Telefoon:
+31 (0)50 541 25 00
Fax: +31 (0)50 541 05 82
E-mail:
mail@eschenbach-optik.nl
Web: www.eschenbach-optik.nl
ESCHENBACH
VISUEEL CENTRUM
Plezantstraat 42
B - 9100
Sint-Niklaas
Telefoon: +32 (0)3 766 64 99
Fax: +32 (0)3 778 01
98
E-mail: paumen@visueelcentrum.be
EUREVA
Saturnusstraat
95
NL - 2516 AG Den Haag
Telefoon: +31 (0)70 38 55 209
E-mail:
info@eureva.nl
EUROBRAILLE
BELGIUM
Daillylaan 90-92
B - 1030 Brussel
Telefoon:
+32 (0)2 241 65 68
Fax: +32 (0)2 215 88 21
E-mail:
boutique@eurobraille.fr
Web: www.eurobraille.fr
EVISION
OPTICS
Postbus 18568
NL - 2502 EN Den Haag
Telefoon:
+31 (0)70 311 40 90
Fax: +31 (0)70 311 40 91
E-mail:
info@evision.nl
Web: www.evision.nl
FOCI
Tijs
van Zeventerstraat 29
NL – 3062 XP Rotterdam
Telefoon:
+31 (0)10 452 32 12
Fax: +31 (0)10 452 32 12
E-mail:
info@foci.nl
Web: www.foci.nl
FREEDOM
ADL BV
Sprendlingenpark 21
NL - 5061 JT
Oisterwijk
Telefoon: +31 (0)13 521 33 73
Fax: +31 (0)13 521 33
71
E-mail: info@freedomadl.nl
Web: www.freedomadl.nl
FREEDOM
SCIENTIFIC BENELUX BV
Weegschaalstraat 63
7324 BE
Apeldoorn
Postbus 4334
NL - 7320 AH Apeldoorn
Telefoon: +31
(0)55 323 09 07
Fax: +31 (0) 55 323 09 08
E-mail:
info@freedomscientific.nl
Web: www.freedomscientific.nl
INTEGRA
Naamsesteenweg
386
B - 3001 Heverlee
Telefoon: +32 (0)16 35 31 30
Fax: +32
(0)16 35 31 44
E-mail: info@integra-belgium.com
Web:
www.integra-belgium.com
KOBA
VISION
De Oude Hoeven 6
B - 3971 Leopoldsburg
Telefoon:
+32 (0)11 34 45 13
Fax: +32 (0)11 34 85 25
E-mail:
info@kobavision.be
Web: www.kobavision.be
KOMFA
Postbus
3041
NL – 3760 DA Soest
Telefoon: +31 (0)35 588 55
83
Fax: +31 (0)35 588 55 84
E-mail: info@komfa.nl
Web:
www.komfa.nl
LVI
BELGIUM
Bouwelsesteenweg 18a
B - 2560 Nijlen
Telefoon:
+32 (0)3 455 92 64
Fax: +32 (0)3 455 92 88
E-mail:
info@lvi.be
Web: www.lvi.be
LVBC
James
Wattstraat 13B
NL - 2809 PA Gouda
Telefoon: +31 (0)182 525
889
Fax: +31 (0)182 670 071
E-mail: info@lvbc.nl
Web:
www.lvbc.nl
N.
JONKER
Duifhuis 5
NL -
3862 JD Nijkerk
Telefoon: +31 (0)33
245 37 05
Fax: +31 (0)33 245 00 04
E-mail:
n.jonker@hccnet.nl
OPTELEC
BELGIE
Baron Ruzettelaan 29
B - 8310 Brugge
Telefoon:
+32 (0)50 35 75 55
Fax: +32 (0)50 35 75 64
E-mail:
info@optelec.be
Web: www.optelec.be
OPTELEC
NEDERLAND
Koddeweg 39-41
NL - 3184 DH Hoogvliet
Telefoon:
+31 (0)10 231 35 55
Fax: +31 (0)10 231 35 90
E-mail:
info@optelec.nl
Web: www.optelec.nl
OPTICAL
LOW VISION SERVICES
De Moucheronstraat 55
NL - 2593 PX
Den Haag
Telefoon: +31 (0)703 83 62 69
Fax: +31 (0)703 81 46
13
E-mail: info@slechtzienden.nl
Web: www.slechtzienden.nl
RDG
KOMPAGNE
Winthontlaan 200
NL - 3526 KV
Utrecht
Telefoon: +31 (0)30 287 05 64
Fax:
+31 (0)30 289 85 60
E-mail:
info@rdgkompagne.nl
Web: www.kompagne.nl
REINECKER
REHA TECHNIK NL
Oudenhof 2D
NL - 4191 NW
Geldermalsen
Telefoon: +31 (0)345 585 160
Fax: +31 (0)345 585
169
E-mail: reinecker.nl@worldonline.nl
SENSOTEC
Gistelsesteenweg
112
B - 8490 Varsenare
Telefoon: +32 (0)50 39 49 49
Fax:
+32 (0)50 39 49 46
E-mail: info@sensotec.be
Web:
www.sensotec.be
SLECHTZIEND.NL
Sint-Annastraat
93
NL - 6524 EJ Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3600 457
Fax:
+31 (0)24 3600 708
E-mail: info@slechtziend.nl
Web:
www.slechtziend.nl
STICHTING
SPITS
Blijdestijn 15
NL - 6714 DX Ede
Telefoon: +31
(0)318 63 16 82
E-mail: info@stichtingspits.nl
Web:
www.stichtingspits.nl
VAN
DEN BOS OPTICAL
LOW VISION
De Moucheronstraat 55
NL -
2593 PX Den Haag
Telefoon: +31 (0)70 383 62 69
Fax: +31
(0)70 381 46 13
E-mail: info@slechtzienden.nl
Web:
www.slechtzienden.nl
www.loepen.nl
VAN
HOPPLYNUS VISION CARE
Koningsstraat 101
B - 1000
Brussel
Telefoon: +32 (0)2 214 09 50
Fax: +32 (0)2 214 09 57
VAN
LENT SYSTEMS
Lithoyensedijk 25A
NL - 5396 NC
Lithoyen
Telefoon: +31 (0)412 64 06 90
Fax: +31 (0)412 62 60
25
WORLDWIDE
VISION
Oude Hondsbergselaan 9
NL -
5062 SM Oisterwijk
Telefoon: +31 (0)13 528 56
66
Fax: +31 (0)13 528 56 88
E-mail:
info@worldwidevision.nl
Web: www.worldwidevision.nl
INFOVISIE MAGAZINE
Driemaandelijks tijdschrift over technische hulpmiddelen voor blinde en slechtziende mensen. Verkrijgbaar in zwartdruk, in gesproken vorm op audio-cd en in elektronische vorm als HTML-bestand. De elektronische leesvorm is gratis en wordt verzonden via e-mail. Het elektronische archief (sinds 1986) kan op de website www.infovisie.be geraadpleegd worden.
Redactie 2005
KOC
Tel.: +32 (0)2 225 86 91
E-mail: gerrit.vandenbreede@vlafo.be
Web: www.koc.be
INFOVISIE vzw
Tel.: +32 (0)16 32 11 23
E-mail:
jan.engelen@esat.kuleuven.be
Web: www.infovisie.be
Redactieteam
Jan Engelen
Christiaan Pinkster
Gerrit Van den Breede
Marie-Paule Van Damme
Jeroen Baldewijns (freelance)
Hervé Eeckman (freelance)
Vormgeving
zwartdruk: drukkerij Peeters, Leuven
audio-versie: FNB, Nederland
HTML-versie: KOC
Abonnementen
België: 25 euro
Andere landen: 30 euro
Wie zich wenst te abonneren dient zich tot het KOC te richten
zwartdruk
en audio-cd:
KOC
Sterrenkundelaan 30
1210 Brussel
Telefoon: +32 (0)2-225 86 61
E-mail: koc@vlafo.be
HTML-versie:
per e-mail aanvragen bij koc@vlafo.be
Zonder schriftelijk tegenbericht wordt uw abonnement automatisch verlengd bij het begin van een nieuwe jaargang.
Verantwoordelijke uitgever
Jan Engelen
Vloerstraat 67
B - 3020 Herent
De redactie is niet verantwoordelijk voor ingezonden artikelen. Enkel teksten die ondertekend zijn, worden opgenomen. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten.
Het redactieteam kan niet aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste gegevens die door leveranciers of producenten werden meegedeeld.
Artikels uit deze publicatie kunnen overgenomen worden na schriftelijke toestemming van de uitgever.