Beste lezer,
Dit nummer kondigt de lente aan.
Opnieuw heeft onze redactieploeg een aantal nieuwe toestellen en ontwikkelingen verzameld en besproken.
Vooreerst maakt u kennis met de Simtab en Simphone. In feite zijn dat vrij eenvoudige Androidtoestellen waarvoor een zeer toegankelijke interface gemaakt werd. Het unieke is wel dat er een ondersteuningsdienst (via internet of telefonisch) bij bestaat die voor alle vragen en zelfs voor het installeren van extra software kan ingeroepen worden. Daarvoor is dan wel een abonnement nodig.
Apple is onlangs met de iPhone 6+ op de markt gekomen en die heeft een groter scherm dan de gewone iPhone 6. Er kan dus meer info op getoond worden. Bestaande info een beetje vergroot weergeven blijkt echter dikwijls niet te kunnen. Hoe dat zit, leest u in het artikel ...
De Giraffe Reader is, ondanks zijn naam, geen software maar een plooibare plastic stand waarop een iPhone zo gelegd kan worden dat er een A4-pagina onder de cameralens kan. Zeer nuttig als je bijvoorbeeld tekstherkenning wilt uitvoeren.
In het volgende artikel worden de modernste trends in het design van webpagina’s voor het grote publiek besproken. En ditmaal is er positief nieuws. Omdat heel wat websites ook voor mobiel gebruik op smartphones ontwikkeld worden, zijn moderne interfaces dikwijls eenvoudig opgevat en voorzien van grote knoppen en, soms, tekst in hoog contrast.
Opnieuw verzamelden we voor dit nummer een hele reeks apps die toegankelijk zijn voor onze doelgroep, of tenminste bruikbaar met wat oefening.
De vaste rubrieken, zoals de update info, technische fiches, de agenda en de adressenlijst van de leveranciers zijn er uiteraard ook nog.
In dit voorjaar zijn er twee Ziezo-beurzen gepland. Van de nieuwigheden op de Nederlandse zowel als op de Vlaamse editie, verneemt u meer in het volgend nummer.
Veel leesplezier,
Jan Engelen
Talking Darts is een sprekende volgelpik. Alle acties worden uitgesproken op basis van ingesproken menselijke stemmen. Op de voorzijde bevinden zich vier grote bedieningsknoppen. Een tot acht spelers en een tot vier teams kunnen deelnemen. Gesproken spelinstructies zijn beschikbaar. Geluidseffecten en stereogeluid zijn voorzien. Een 19‑inchbeeldscherm is ingebouwd en een groter extern scherm kan aangesloten worden. Het is beschikbaar in een muurversie en in een versie op voet. Het gaat momenteel om café-uitvoeringen, een thuisversie is in de maak. Prijzen of verdelers in België of Nederland zijn ons niet bekend. Info bij de producent in Slovenië: www.talkingdart.com.
De SmartVision Lite is een vereenvoudigde versie van de SmartVision. Beide toestellen zijn uiterlijk identiek, maar de Lite-versie heeft geen NFC (near field communication), geen gps, geen OCR (tekstherkenning), geen laadstation en geen beschermhoes. In België is de SmartVision Lite verkrijgbaar bij hulpmiddelenleverancier Integra aan 399 euro, bij Sensotec moest de prijs nog bepaald worden op het redactiemoment.
Bij het MIT (Massachusetts Institute of Technology) wordt een ring ontwikkeld waarmee een gedrukte tekst kan voorgelezen worden. De lezer schuift z’n wijsvinger over de tekst die vervolgens voorgelezen wordt. De 'ring' bevat een camera om de tekst te scannen. Het gaat nog om een prototype waardoor beschikbaarheid en prijs nog niet bekend zijn. Info: http://bigstory.ap.org/article/mit-finger-device-reads-blind-real-time.
Met de Stickr Trackr kun je verloren gelegde voorwerpen terugvinden met behulp van een smartphone.
De Stickr Trackr bestaat uit een combinatie van
een app met een draadloze (bluetooth)sensor. De app bestaat in een Android- en in
een iOS-versie. De sensor wordt bevestigd aan bijvoor-beeld een sleutelbos. De
app op de smartphone kan de sensor binnen een straal van ongeveer twintig meter
detecteren. Afhankelijk van Androidversie kunnen een tot drie sensoren tegelijk
gekoppeld worden. Bij iOS kunnen tien sensoren gekoppeld worden. Buiten het
bereik van twintig meter wordt de laatst bekende positie onthouden en
weergegeven op de smartphone. Met Crowd Tracking kunnen andere Stickr Trackgebruikers
de laatste locatie van de verloren TrackR doorgeven.
De app moet op de achtergrond draaien, de gps moet aanstaan en de
internetverbinding moet actief zijn om locatie-informatie te kunnen opslaan. Er
wordt een variërende geluidstoon weergegeven als de gebruiker op zijn
smartphone aangeeft dat hij het verloren voorwerp zoekt; werkt ook als de
telefoon in stille modus staat. De app is gratis, de sensor kost 18 euro/stuk.
Info: www.metjemobiel.nl/StickR-TrackR-kopen
De 13-jarige jongeman Shubham Banerjee heeft met Lego Mindstorms-blokjes
een brailleprinter in elkaar gestoken. Vanuit zijn vaststelling dat echte
brailleprinters toch wel peperduur zijn, werd hij geprikkeld om te werken aan
een veel goedkopere brailleprinter. Het resultaat heet Braigo (samentrekking
van braille en Lego). Het is een eenvoudige, maar degelijke brailleprinter
die ongeveer 400 euro moet kosten. De jongeman kreeg er diverse
innovatieprijzen voor en kreeg steun van chipbouwer Intel. Ondertussen is
versie 2.0 van de Braigo brailleprinter verschenen. Het is niet duidelijk waar
en wanneer het apparaat effectief kan gekocht worden.
Info: www.braigolabs.com.
Mark Lanting - Koninklijke Visio
Pas geleden heeft SimPC, een bedrijf dat sinds 2005 computers op de markt brengt voor senioren, het aanbod uitgebreid met een tablet (SimTab) en een smartphone (SimPhone).
Centraal in de filosofie van het bedrijf staan eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Overzichtelijke menu’s met duidelijke knoppen zijn voorbeelden waarmee het bedrijf het computeren zo makkelijk mogelijk probeert te maken. In deze review wordt aandacht besteed aan de twee nieuwste producten van SimPC. Wat maakt de SimTab en SimPhone uniek ten opzichte van de concurrentie? Zijn de producten ook goed toegankelijk? En hoe zit het met de ondersteuning?
De SimTab en de SimPhone werken beide op Android en worden door SimPC geleverd met een aangepaste interface. Daardoor ontstaat de kenmerkende SimPC-lay-out met grote, overzichtelijke pictogrammen en duidelijke knoppen. Hoewel beide systemen draaien op Android (4.2.2), is dat bij het opstarten niet direct zichtbaar. De wijzigingen aan de interface worden mogelijk gemaakt door het gebruik van een launcher. Dat is een applicatie die als het ware een schil over het standaarduiterlijk van Android legt, waardoor de tablet/telefoon gebruikersvriendelijker wordt zonder het verlies van functionaliteiten. Tot zover is eenvoud dus troef.
SimPC maakt gebruik van een aangepaste versie van de BIG launcher. Dat blijkt een uitstekende keuze. De launcher is ook als losse app te downloaden voor 9 euro op nagenoeg elk Androidapparaat. Die staat bekend om zijn eenvoudige interface, bediening en uitgebreide instelmogelijkheden op het gebied van toegankelijkheid. Zo kunnen lettergrootte en contrast worden ingesteld en bestaat er een mogelijkheid om knoppen te laten uitspreken, zodra die voor langere tijd worden aangeraakt. Ten opzichte van de standaardlauncher heeft SimPC de pictogrammen in een nieuw jasje gestopt en een aantal extra functionaliteiten toegevoegd. Voor slechtziende gebruikers biedt het bedrijf daarnaast de mogelijkheid pictogrammen te gebruiken met een positief of negatief contrast.
Hoewel het uiterlijk en de werking sterk verschillen van een standaardAndroidtablet of -smartphone, blijven alle functies van Android zonder beperkingen bruikbaar. Applicaties kunnen bijvoorbeeld nog steeds vanuit de Playstore worden geïnstalleerd. En doordat de toegankelijkheidsopties van Android benut kunnen worden, werkt de launcher ook met het Androidvergrootglas. Tot slot zijn knoppen goed gelabeld, waardoor gebruikers van spraakondersteuning (Talkback) de SimTab en SimPhone eveneens kunnen gebruiken.
Als je een applicatie opent, wordt de launcher (tijdelijk) verlaten. Dat is jammer, omdat ook de gebruiksvriendelijke en toegankelijke interface daardoor verdwijnt. Al zijn er uitzonderingen, zoals bij het openen van berichten en van het telefoonboek. Als de interface van de geopende applicatie niet toereikend is, bijvoorbeeld omdat de lettergrootte te klein is, kan gebruik worden gemaakt van het vergrootglas. Als de knoppen van de betreffende applicatie goed zijn gelabeld, kan ook gebruik worden gemaakt van Talkback. De toegankelijkheid van de SimTab en SimPhone is daardoor deels afhankelijk van de applicaties die worden gebruikt.
SimPC werkt voor de hardware samen met MEDION. Zowel de telefoon als de tablet zijn dan ook van die fabrikant afkomstig. De prijs-kwaliteitsverhouding is daarbij goed. Verwacht echter niet de specificaties van een high-endtelefoon of ‑tablet zoals de Google Nexus. De SimTab heeft een groot 10,1 inchscherm, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de iPad Air. De SimPhone heeft een 4,5 inchscherm en is daarmee groter dan het scherm van de iPhone 5s (4inch) en net iets kleiner dan de iPhone 6 (4,7 inch).
Als je de apparaten opstart, worden op het startscherm zes grote pictogrammen zichtbaar. Het startscherm herbergt de belangrijkste en meest gebruikte applicaties. Het scherm kan, indien gewenst, naar eigen smaak worden aangepast zowel qua applicatieaanbod als qua hoeveelheid applicaties die zichtbaar zijn. Ook kan de functionaliteit van bepaalde programma’s worden verfijnd. Zo is bij een aantal programma’s instelbaar welke knoppen wel of juist niet zichtbaar moet zijn tijdens het gebruik.
Onderaan het scherm van de SimTab en SimPhone staan standaard drie knoppen. Van links naar rechts zijn dat: de terugknop, de startpaginaknop en de recente-appsknop. Die knoppen komen we ook tegen op een standaardAndroidsmartphone of -tablet. Helaas zijn die knoppen niet voelbaar, vrij klein en daardoor mogelijk lastig te vinden. Met gebruik van de terugknop, keer je stap voor stap terug naar het startscherm. De startpaginaknop doet dat met één klik en de knop 'recente applicaties' maakt het tot slot mogelijk snel te wisselen tussen de actieve applicaties.
SimPC levert standaard een aantal applicaties mee. Denk daarbij aan veel gebruikte applicaties, zoals Whatsapp (alleen bij SimPhone), een app om het nieuws (NOS) te lezen en een aantal spelletjes. De voorinstallatie van applicaties is handig, al zullen er altijd een aantal apps ontbreken of ongebruikt blijven. Het is dan ook goed om te weten dat applicaties die niet gebruikt worden, kunnen worden verwijderd. Applicaties die worden gemist, kunnen gedownload worden uit de Google Playstore, de onlinewinkel voor Androidapplicaties.
Waar het bij standaard Androidtoestellen noodzakelijk is om eerst een account aan te maken vooraleer je apps kunt aan-schaffen, is dat bij de SimTab en SimPhone niet nodig en dat is wel makkelijk. Om een betaalde applicatie te kopen, dient normaliter een creditcard of tegoedkaart gekoppeld te worden aan het gebruikte account. Dat is voor slechtziende en blinde gebruikers echter vaak een hele onderneming, omdat er behoorlijk wat stappen moeten worden doorlopen. Bij de SimTab en SimPhone kan dat proces worden overgeslagen. SimPC biedt namelijk de mogelijkheid betaalde applicaties via een helpdeskmedewerker te installeren, de kosten worden daarna via een factuur in rekening gebracht.
SimPC biedt slechtziende gebruikers bij aanschaf de mogelijkheid een pakket met applicaties mee te leveren, afgestemd op de doelgroep. Applicaties behorend tot dat pakket zijn o.a. de daisylezer van Aangepast Lezen, een loep en een applicatie waarmee zwartdruk kan worden omgezet in gesproken tekst (OCR).
Hoewel de SimTab en SimPhone qua functies veel overeenkomsten hebben, zijn er een aantal verschillen. De SimPhone is wat multifunctioneler doordat die, naast telefoneren en het ontvangen en versturen van tekstberichten, ook gebruikt kan worden voor navigatie. Tot slot beschikt de SimPhone over een SOS-functie. In geval van nood kan met één druk op de knop een vooraf ingesteld telefoonnummer worden bericht of gebeld.
De aanschafprijs van een SimTab of SimPhone is inclusief een jaar lang gebruik van Simcoach. Maar wat is dat eigenlijk? Kort gezegd: hulp op afstand. Zo kan SimPC helpen bij het installeren van een applicatie of het instellen van de e-mail. Ook als er per ongeluk iets is verwijderd of ingesteld, biedt de helpdesk van SimPC uitkomst. Medewerkers staan je telefonisch te woord en kunnen de SimTab en/of SimPhone na goedkeuring op afstand overnemen om je te helpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Teamviewer.
De SimTab kost inclusief een jaar lang Simcoach 299 euro. Voor de SimPhone moet 249 euro worden betaald, inclusief een jaar lang Simcoach. Gedurende het eerste jaar kunnen vragen onbeperkt worden afgevuurd op de helpdeskmedewerkers van SimPC. Na dat jaar kost ondersteuning van Simcoach 4 euro per maand.
SimPC zet met zowel de SimTab als SimPhone twee interessante producten op de markt voor mensen die op zoek zijn naar een eenvoudige manier om een smartphone of tablet te gebrui-ken. Beide toestellen zijn dankzij de gebruikte launcher zeer gebruiksvriendelijk en boven-dien goed toegankelijk. Ondanks de focus op eenvoud blijft het multifunctionele karakter van de smartphone en tablet intact. De mogelijkheden van Android blijven daarbij behouden. Dat betekent onder andere dat de zoomfunctie en spraakondersteuning (Talkback) van Android bruikbaar zijn en dat ook het volledige aanbod applicaties uit de Playstore binnen handbereik is. Hoewel het een verstandige keuze is van SimPC om de BIG launcher te gebruiken, is het ook meteen een puntje van kritiek. De BIG launcher is namelijk enkel voor alle gebruikers van een Androidtablet of -smartphone met versie 2.1 of hoger te downloaden. De versie van SimPC biedt als meerwaarde hoogcontrastpictogrammen die speciaal voor slechtziende gebruikers zijn ontwikkeld. Ook is de BIG Launcher aangepast voor gebruik met het wat grotere scherm van een tablet, terwijl de standaardversie alleen voor het kleinere scherm van een telefoon bedoeld is. De echte kracht van de SimTab en SimPhone zit hem echter in de ondersteuning. Het op afstand kunnen overnemen van een toestel werkt eenvoudig en doeltreffend en geeft ondersteuning op het moment dat het nodig is. Een prettig idee dat veel gebruikers van een smartphone of tablet zal aanspreken. Daarmee wordt ook meteen het verschil gemaakt ten opzichte van de concurrentie. Het maakt de SimPhone en SimTab uniek en zeker het overwegen waard bij het maken van de keuze. Tot slot is het goed om te weten dat beide producten zowel in Nederland als in België geleverd worden.
Vincent van der Does, Koninklijke Visio
De iPhone 6 en 6 Plus zijn langer en breder dan hun voorgangers. Het verschil tussen een iPhone 4 of 5 en de iPhone 6 Plus voelt gigantisch.
Uit ons onderzoek blijkt echter dat deze extra centimeters niet per definitie beter zijn voor mensen met een visuele beperking.
In dit artikel vind je onze bevindingen. Wij keken daarbij naar de visuele aspecten en niet naar het gebruik van VoiceOver.
De iPhone 6 Plus is niet zwaar maar wel groot. Vergeleken met de iPhone 5-serie is er diagonaal 3,81 centimeter bijgekomen! Daardoor moest de behuizing uiteraard meegroeien tot 158 bij 78 millimeter. De dikte is slechts 7 millimeter. Dat is een halve centimeter dunner dan de iPhone 5-serie! De 6 Plus weegt 172 gram. Daarmee is de 6 Plus ongeveer net zo zwaar als andere 5,5 inchsmartphones.
Door voor de scherminstelling ‘ingezoomd’ in plaats van ‘standaard’ te kiezen ontstaat een vergroting van ongeveer 10 %. Bij 'ingezoomd' worden tekst en knoppen groter weergegeven. Bij de 'standaard'-weergave past er meer op het scherm.
Inmiddels zijn populaire apps als WhatsApp, Facebook, Marktplaats en Spotify voorzien van een iPhone 6 Plus-optimalisatie-update. Dat blijkt nu net niet optimaal te zijn voor de slechtziende gebruiker!
Toen de 6 Plus net verkrijgbaar was, leken vrijwel alle appontwikkelaars plots nagedacht te hebben over hun toegankelijkheid. De vormgeving van de apps was namelijk een flink stuk groter geworden. Dat had helaas niets te maken met de visie van de ontwikkelaars, maar met de automatische aanpassing naar het grotere 6 Plus scherm. Alle apps die geoptimaliseerd zijn voor de kleinere iPhone 5 worden namelijk fijn opgeschaald naar het grotere formaat van de 6 Plus. Gaandeweg verschenen er echter steeds meer apps die ook voor de iPhone 6 en 6 Plus geoptimaliseerd zijn. De app benut na de update meer ruimte op het scherm. Dat zorgt voor meer informatie zoals knoppen en tekst, maar in een kleinere weergave. Deels is deze verkleining te verhelpen door de weergave op 'ingezoomd' te zetten. Zo groot als voor de optimalisatie wordt het echter niet meer.
">
TV-gids-app vóór iPhone 6 (Plus) optimalisatie
">
TV-gids-app na iPhone 6 (Plus) optimalisatie
Wanneer de gebruiker de zoom- en dynamische lettergroottefunctie veel gebruikt, biedt het scherm van de 6 Plus zonder meer voordeel. Bij een groter scherm blijft immers het overzicht langer gehandhaafd.
Met één hand de 6 Plus stevig vasthouden en bedienen is niet mogelijk. De gemiddelde duim reikt simpelweg niet ver genoeg om de zijkant van het scherm te bereiken. De bovenkant is al helemaal onbegonnen werk. Apple heeft daarom de functie 'bereikbaarheid' toegevoegd. Door twee keer kort achter elkaar de thuisknop aan te raken (niet indrukken) komt de bovenste helft van het scherm naar beneden. Zo zijn bijvoorbeeld de apps in rij 1, 2 en 3 toch met de duim bereikbaar. Het Berichtencentrum wordt geopend door met één vinger, vanaf de bovenzijde van het naar beneden gezakte beeld, naar beneden te vegen.
Het iPhone 6 Plus-schermtoetsenbord is in de liggende stand uitgebreid met extra toetsen. Het toestel is vanwege zijn afmetingen dan ook uitermate geschikt om dwars in twee handen gehouden te worden. Zo kan er met de twee duimen getypt worden. Na het kantelen van de iPhone 6 Plus worden er ten opzichte van de staande weergave maximaal negen extra toetsen getoond. Dat aantal is afhankelijk van het geselecteerde tekstveld. Voorbeelden van extra knoppen zijn het links of rechts verplaatsen van de cursor, laatste handeling ongedaan maken en direct invoeren van een punt of komma. Dat de beschikbare schermruimte nu deels wordt ingenomen door extra knoppen betekent wel dat de toetsen zelf NIET groter worden weergegeven.
Schermtoetsenbord in liggende stand en met 'ingezoomd'functie
Wanneer de iPhone 6 Plus in de 'standaard'weergave gekanteld wordt, verschijnen er maar liefst maximaal 13 extra knoppen links en rechts van de lettertoetsen. Daarmee worden de opties kopieer, knip, plak en maak vet toegevoegd.
Schermtoetsenbord in landschapstand en met standaardweergave
Wanneer de iPhone 6 Plus in de 'standaard'weergave wordt gebruikt, draaien de app-iconen handig mee als het toestel in de breedte wordt gehouden. Iets wat we kennen van de iPad, met de uitzondering dat de apps in de Dock (de onderste rij apps) niet mee draaien. Op de iPhone 6 Plus draaien ze wel mee en staan zo dus meest rechts. Zo blijven die apps makkelijk bereikbaar, precies waarvoor de Dock is bedoeld.
Schermtoetsenbord in landschapstand en met standaardweergave
Enkele Apple-apps zijn zo gemaakt dat zij een aangepaste, meer iPadachtige, weergave gebruiken wanneer de 6 Plus in de liggende modus wordt gehouden.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de mail en instellingen waar de breedte van het scherm gebruikt wordt om meer informatie tegelijkertijd te tonen. Zoals de inbox én het geopende e-mailbericht, of het hoofdmenu én een submenu in Instellingen.
De camera van de iPhone 6 Plus is in de praktijk niet beter dan die van de reguliere iPhone 6. Apple is zelf erg te spreken over de optische beeldstabilisatie in de 6 Plus. Dat zou van pas komen bij het maken van foto’s bij weinig licht. Wij konden echter nauwelijks verschil ontdekken tussen foto’s gemaakt met de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus. Ook in combinatie met een OCR-app was er geen verschil in het resultaat te ontdekken.
Apple belooft dat de 6 Plus een hoger contrast heeft dan elke andere iPhone. Dat blijkt zichtbaar te kloppen. Wanneer de telefoons naast elkaar liggen, is het verschil goed te zien. Het wit van de 6 Plus is witter dan dat van de 6 of eerdere iPhone’s. Hun wit toont wat gelig. Bij zwart en andere kleuren is het verschil minder goed waar te nemen.
+ Meer overzicht dan ooit bij gebruik van de Zoomfunctie.
+ Meer woorden in beeld en minder afbrekingen bij gebruik van dynamische lettergrootte.
+ Accu gaat ondanks groot scherm langer mee dan bij elke andere iPhone.
+ Een breder scherm betekent een groter toetsenbord in de staande stand.
+ Handige extra functies op het landschapstoetsenbord.
+ Ingezoomde weergave. Let wel, die functie heeft de reguliere iPhone 6 ook.
+ Meedraaiende app-iconen in de landschapsmodus.
+ Wit is witter.
- De telefoon past zeker niet in elke broekzak.
- Past de 6 Plus wel, dan blijft zitten met de telefoon in de zak oncomfortabel. Daardoor ligt de telefoon veel vaker op de kast, op het bureau en op de tafel. En ook daardoor is hij minder vaak bij de hand en wordt de telefoon vaker vergeten.
- De grotere weergave van apps wordt teniet gedaan door de zogenaamde 'optimalisatie voor iPhone 6 (Plus)'-updates.
- Sommige handige functies zijn niet beschikbaar in de ingezoomde weergave.
Els Verra, Koninklijke Visio
De Giraffe-Reader is een standaard voor de iPhone en biedt een oplossing om een document op de juiste afstand te scannen in combinatie met een OCR-app.
In de nazomer van 2014 werd er op diverse fora gesproken over een Giraffe-Reader die het voor blinde mensen mogelijk maakt op een eenvoudige manier teksten te scannen en te lezen.
De marketing was goed: ook veel medewerkers van Visio werden nieuwsgierig en drongen er op aan om de Giraffe-Reader aan te schaffen en te testen. Het leek in eerste instantie om een OCR-app te gaan, maar na een bezoek aan de website, www.giraffe-reader.com, was direct duidelijk dat dat niet het geval is.
De Giraffe-Reader is een standaard waarin je je iPhone kunt leggen. De standaard is een klein opgevouwen, lichtgewicht pakketje dat je makkelijk mee kunt nemen zodat je, als je in het bezit bent van een iPhone, overal in staat bent om documenten te scannen en te lezen. Door je telefoon op de Giraffe-Reader te leggen en het te lezen document eronder, heb je altijd de juiste afstand tot je doc-ment. Door zijn vorm is er ook voldoende licht in een ruimte waar al voldoende basisverlichting is.
De Giraffe-Reader is alleen te bestellen via de website en kost 42 euro. Betalen kan alleen via PayPal. De levering volgt snel. Het pakje kan makkelijk in de brievenbus. Helaas is er geen handleiding bij ingesloten. Om de Giraffe-Reader op de juiste wijze uit te vouwen, moet je naar de website voor het instructiefilmpje. Het filmpje is erg duidelijk, ook voor niet-ziende personen. Zelfs de meest onhandige persoon kan het niet lukken om de standaard verkeerd uit te vouwen.
De Giraffe-Reader is gemaakt van polypropyleen, kunststof golfkarton, en is daarmee watervast en duurzaam. Op de plekken waar de hoeken elkaar raken, zijn magneetjes verwerkt, zodat de vorm goed blijft zitten. De Giraffe-Reader is ontworpen voor blinde mensen. Hij is voorzien van tactiele merktekens die het in model vouwen vergemakkelijken. Aan de bovenkant zijn stevige zijsteunen en een lipje aan de achterkant zodat je je telefoon altijd goed neerlegt. Ook het te scannen document kan tactiel worden geplaatst.
Eenmaal uitgevouwen is de standaard, ondanks dat hij licht is, erg stabiel.
De Giraffe-Reader is uitgepro-beerd met de volgende OCR-apps: KNFB-reader, Prizmo en TekstGrabber. Voor elke van die apps was de afstand goed en kwam er voldoende licht op het document.
De telefoons die op de nek van de Giraffe-Reader passen zijn de iPhone 3, 4- en de iPhone 5-modellen. Helaas passen de iPhone 6 en de 6 plus niet in deze standaard. Ook de Androidgebruikers moeten teleurgesteld worden.
Samengevat:
Voordelen: licht in gewicht, makkelijk mee te nemen, stabiel, eenvoudig in gebruik.
Nadelen: de prijs, alleen bruikbaar voor de modellen van de iPhone 3, 4 en 5, toch enige twijfel over de duurzaamheid.
Prijs: € 42 (of £ 32,- GBP) via www.giraffe-reader.com
De conclusie: ben je in het bezit van een iPhone 3, 4 of 5 en ben je voorlopig van plan nog geen andere telefoon aan te schaffen en wil je overal en altijd documenten kunnen scannen dan is de Giraffe-Reader misschien iets voor jou.
Timon van Hasselt - Koninklijke Visio
Aan het eind van 2014 stonden er wereldwijd 915 miljoen websites online (1).
Voor alle 3 miljard internetgebruikers (2) was er dan ook voldoende te vinden tijdens hun safari door dat online-oerwoud.
Om 'gezien' te worden door gebruikers moet een website zich positief onderscheiden van de andere. Een onderschat gegeven daarbij is de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van een site. Kan de bezoeker de site gebruiken zoals dat beoogd is door de ontwerper en ervaart de gebruiker de website als eenvoudig en logisch?
Het 'gebruikersontwerp' van de website bepaalt in grote mate de toegankelijkheid.
Dit jaar zijn er weer inspirerende trends te zien waarmee webdesigners zich kunnen onderscheiden. We bekijken een top vijf van die trends (3) en beoordelen of ze de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid ten goede komen.
Het eenvoudige ontwerp van smartphone-apps is zo succesvol gebleken voor gebruikers dat het concept ook gekopieerd is naar website-ontwerpen.
'Mobile First' is zelfs een trend geworden waarbij het motto is: hoe kan de beste beleving worden bereikt voor gebruikers van (mobiele) touchscreenapparaten? Onbedoeld is dat fenomeen een grote winst voor de toegankelijkheid.
Door de kleinere schermen wordt de hoeveelheid informatie die tegelijkertijd in het scherm staat, natuurlijkerwijs beperkt. En de designer denkt meer na over de tekstgrootte en het gebruik van aanraakbare knoppen. Ook het 'responsive design'-concept, waarbij automatisch een design wordt geladen dat aangepast is aan de schermgrootte, is inmiddels ingeburgerd bij webdesigners, bijvoorbeeld de site NOS.nl (7).
Voor de gebruiker zou het nog een toegankelijkheidsverbetering zijn wanneer de mobiele weergave van de site handmatig gekozen kan worden, ook op een groter scherm (zie ook punt 3).
Een trend die steeds populairder wordt, is het zogenaamde 'flat design'.
Het is een wat vreemde term, maar het principe is goed te verklaren. Het is uit de mode geraakt om knoppen met 3D-effecten en pictogrammen met een zo realistisch mogelijke weergave te gebruiken. Alles moet weer plat en strak, maar wel herkenbaar zijn. Het resultaat van die trend is dat desig-ners contrastrijke pictogrammen maken en in tekstpagina’s veel witruimte gebruiken om rust en overzicht te creëren. Microsoft is de trendsetter, met de tegelinterface van Windows Phone 7, en bekender geworden in Windows 8. Ook Apple en Google zijn nu volledig overgegaan op een 'flat design' in hun ontwerpen. Voor de zichtbaar-heid van de webdesigns is dat een belangrijke trend en een winst voor toegankelijkheid.
Een puntje van verbetering voor de toegankelijkheid zou zijn om geen grijze tekst op witte achtergronden meer te gebruiken, wat helaas nog steeds als stijlvol wordt gezien. De website ContrastRebellion.com (4) geeft een tegengeluid voor dat fenomeen met mooie hoogcontrast-voorbeelden.
Tegelijkertijd is die site een mooi voorbeeld van de top 5 van designtrends.
Veel bestaande websites zijn ingedeeld in kolommen. Op het eerste gezicht valt dat misschien niet zo op, maar de vaste structuur van veel websites bestaat uit een navigatiebalk met menu’s bovenaan, een inhoudsgedeelte in het midden en een zijbalk met aanvullende informatie. Voor veel nieuwe websites is het gebruik van die structuur voorbij. De trend is om de aandacht van de bezoeker juist op de kolom met de inhoud te richten (het doel van de site), en de navigatie pas op te roepen wanneer het nodig is. Daarbij is het de kunst om te minderen met de hoeveelheid tekst, daarbij typografie in te zetten om de boodschap te versterken en meer met beelden te werken. In essentie is het de vormgeving van de 'mobiele website', maar dan verder uitgewerkt.
Slechtziende gebruikers gebruiken al jaren bij voorkeur de mobiele versie van een website, dus zijn daarin al trendsettend. Ook blinde gebruikers zijn al gewend aan die weergave. De eenkolomsweergave is namelijk ook de leesvolgorde waarop een schermlezer de website uitleest, ongeacht de visuele opmaak in meerdere kolommen. Met de hierna volgende trends van eenpaginawebsites en interactief scrollen kan de beleving nog gebruikersvriendelijker worden, al blijft de toegankelijkheid daarbij wel een uitdaging.
Klassieke websites zijn een verzameling van pagina’s die verbonden zijn door middel van links. De navigatiestructuur bij websites is dan erg belangrijk, om als gebruiker de weg te vinden in de site. De gedachte van de eenpaginawebsite is om een bezoeker mee te nemen door de website alsof er een presentatie bekeken wordt.
Alle informatie die op de website te vinden is, wordt onder elkaar weergegeven op één denkbeeldige oneindig lange pagina. Vaak is dat een eenkolomswebsite met daarin een onderverdeling met interactieve onderdelen zoals een foto slideshow, grafieken of animaties. Op het eerste gezicht lijken veel eenpaginawebsites ontoegankelijk voor schermuitlezergebruikers. Zij krijgen een enorme linklijst voorgeschoteld met alle inhoud van de site en kunnen weinig beginnen met de grote hoeveelheid visuele informatie.
Vanuit gebruiksvriendelijkheidsoogpunt is die designstijl interessant, omdat de gebruiker meer begeleid wordt door de site in plaats van zelf te moeten zoeken.
Technisch gezien hoeft er geen drempel te zijn om eenpaginawebsites te maken. Zoals bij alle websites dient bij de ontwikkeling van de site rekening gehouden te worden met de webrichtlijnen om de toegankelijkheid te waarborgen.
Een voorbeeld van een eenpaginawebsite is te zien bij Elegantthemes.com (5).
Tot nu toe wordt die stijl het meest toegepast op zogenaamde portfoliowebsites, waar één onderwerp centraal staat. Bijvoorbeeld bij productpagina’s van bedrijven of albumreleases van een artiest. Steeds meer onlinevoorbeelden laten zien dat ook volledige websites in die stijl vormgegeven kunnen worden.
Interactief of oneindig scrollen is de trend dat er aan het eind van het scherm niet op een 'volgende pagina'-knop geklikt moet worden.
Met name voor touchscreengebruikers, die navigeren door de pagina door te vegen, is het kiezen van zo’n knop een extra en onnodige handeling.
Het is een subtiele aanvulling op de eenkoloms- of eenpaginawebsites, maar het voelt zo natuurlijk dat het een gemis wordt op andere websites waar het ontbreekt.
Een voorbeeld is te vinden op de site Applespot.nl (6). Ook voor schermuitlezergebruikers is die techniek prima inzetbaar. Een mogelijk nadeel is dat in de linklijst alleen de links van de actieve pagina verschijnen. Wanneer verder gelezen wordt, moet de linklijst opnieuw aangemaakt worden.
Gemiddelde internetters hebben waarschijnlijk zo’n 10 sites die ze regelmatig bezoeken.
Of een website een plekje verdient in de lijst met internetfavorieten, hangt sterk af van de gebruiksvriendelijkheid en van de toegankelijkheid. De designtrends focussen zich meer dan ooit op de gebruiker, waarbij het doel waarvoor de bezoeker naar de site gaat en hoe hij - op een zo eenvoudig mogelijke manier - bij de juiste informatie komt, centraal staat. Een toegankelijke website begint dan ook bij het design, gericht op de gebruiker.
Naast de verbeterde gebruiksvriendelijkheid, dragen zeker drie van de vijf webdesigntrends onbedoeld ook bij tot betere technische toegankelijkheid voor blinde en slechtziende internetters. Een responsive website met eenkolomsweergave, veel ruimte voor de beperkt gehouden tekst en hoogcontrastknoppen, zijn eigenlijk een grote meerwaarde voor alle gebruikers, goedziend of slechtziend. Door de designtrends van de komende jaren te volgen en daarbij sites ook technisch toegankelijk te bouwen, kunnen websites écht onderscheidend zijn voor alle websitebezoekers zonder veel aanpassingen te hoeven doen.
Totaal aantal geregistreerde domeinnamen in
2014 (gegevens december 2014):
http://news.netcraft.com/archives/2014/12/18/december-2014-web-server-survey.html.
Totaal aantal internetgebruikers wereldwijd (gegevens juni 2014): www.internetworldstats.com/stats.htm.
3.Dit artikel is geïnspireerd door de
Infographic 'Top 5 web trends of 2015' van Bowen Media, via Emerce.nl (10
december 2014).
www.emerce.nl/achtergrond/vijf-web-design-trends-2015-infographic.
Waarom een hoogcontrasttekst gebruiken in plaats van grijs op wit? De volgende site geeft uitleg over het nut en noodzaak van een leesbare tekst: www.contrastrebellion.com.
Een voorbeeld van een eenpaginawebsite:
http://elegantthemes.com/preview/Divi/one-page-two/.
Een voorbeeld van interactief/oneindig scrollen:
www.AppleSpot.nl.
Responsive site van www.NOS.nl
Geschikt voor: iPhone, iPod Touch of iPad met iOS 6.0 of recenter
Prijs€ 0,89 of gratis iFarkle Free met reclame (Apple App Store)
Ontwikkelaar: SKJM, LLC
Taal interface: Engels
iFarkle is een dobbelspelletje dat je gezellig met z’n tweeën op de bank of alleen tegen de computer kunt spelen. De bedoeling van het spel is om meer punten te halen dan je tegenstander. Wie aan de beurt is, mag zes stenen werpen. Je kunt scoren met enen en vijven, met drietallen en viertallen van dezelfde soort en met sommige reeksen. Na een worp kun je de beurt beëindigen door de behaalde punten te incasseren of door met de overgebleven stenen opnieuw te dobbelen om de score te verhogen. Dat is echter niet zonder risico: als een worp geen punten oplevert, is de hele beurt verloren. Het spel kent enkele instellingen voor bijvoorbeeld speltype, niveau en geluidsinstellingen.
iFarkle is goed toegankelijk met VoiceOver. Knoppen zijn goed gelabeld en teksten worden goed voorgelezen.
De rode of blauwe dobbelstenen vullen ongeveer de helft van het zwart uitgevoerde scherm. Samen met de grote witte punten op de dobbelstenen, geeft dat een redelijk goed contrast. De visuele presentatie van het spel is niet te wijzigen. Tenslotte is het vermelden waard dat het een typische iPhone-app is, hetgeen ervoor zorgt dat het geheel op een iPad tweemaal zo groot wordt weergegeven.
Geschikt voor: iPhone, iPod Touch of iPad met iOS 4.3 of recenter
Prijs: Gratis (Apple App Store)
Ontwikkelaar: Ben Vegiard, Active Information Systems
Taal interface: Engels
Voicebook VO is een app waarmee de Facebook-tijdlijn kan worden uitgelezen. De gebruiker kan berichten liken en beantwoorden, reacties lezen, en bekijken wie dat bericht een duimpje heeft gegeven. In berichten opgenomen foto’s en video’s worden buiten de app geopend. Er is een knop om naar het nieuwste of oudste bericht te gaan en uiteraard ontbreekt de functie niet om de eigen status aan te passen. Meer opties zijn er niet. En dat is juist de kracht van deze app.
Voicebook VO is ontwikkeld om te gebruiken met VoiceOver. Knoppen zijn goed gelabeld en teksten worden goed voorgelezen. Het gebruikersgemak is echter het grootste verschil met de reguliere Facebook-app. In Voicebook VO veeg je met een vinger naar het volgende of vorige bericht. Dat wordt dan ook gelijk voorgelezen. Vervolgens tikt men twee keer met een vinger om een contextmenu voor dat bericht te openen. Die berichten staan schermbreed onder elkaar en zijn ook geschikt voor navigatie met de eenvingerveeg naar links of rechts. De app is al heel lang niet meer van een update voorzien en dat is jammer, want hoewel 'less is more' hier zeker van toepassing is, zou de app nog wel uitgebreid mogen worden met functies om een specifieke vriend te zoeken, een bericht te sturen en met aanpasbare lettergrootte en contrast.
Geschikt voor: iOS 6 of hoger
Prijs: Gratis, biedt aankopen vanuit app (Apple App Store)
OntwikkelaarPerigee AB
Taal: Engels
Bewegen. We zouden het meer moeten doen maar vaak verzinnen we smoesjes om het maar te laten. Seven vraagt per dag slechts 7 minuten tijd. Wanneer de gebruiker er klaar voor is, worden er twaalf oefeningen van elk 30 seconden, met 10 seconden pauze, voorgeschoteld. Er is niets meer dan een stoel, een vloer en een muur voor nodig. Wanneer het lukt om in één maand minder dan drie dagen de oefeningen over te slaan krijgt de gebruiker de nieuwe oefeningen voor de volgende maand. De oefeningen zijn eventueel ook los te koop in de app.
Alle knoppen en afbeeldingen om oefeningen uit te voeren zijn gelabeld en werken goed samen met VoiceOver. De kalender raadplegen en de trainingsherinnering instellen, is helaas niet toegankelijk. Voor de training start, kan de app uitleggen hoe een oefening uitgevoerd moet worden. Bij de start van de training klinkt een fluit en de aansporing "Let’s Go". De laatste 10 en 3 seconden van een oefening worden gemeld. Daarna hoort men welke oefening volgt en worden ook de laatste 3 seconden van de pauze auditief kenbaar gemaakt. Dan klinkt opnieuw de fluit en de naam van de oefening die uitgevoerd moet worden. De app biedt de mogelijkheid om stemmen van andere instructeurs te kopen.
Geschikt voor: iOS
Prijs: 0.89 euro, Gratis op 28 en 29 maart 2015
Ontwikkelaar: Bence Tamas Zilahy, Confused Mill Gaming
Taal: Engels
Een simpel, best wel verslavend geluidspel. Je speelt het, met hoofdtelefoon, door op de 'locatie' van muziekinstrumentgeluiden op het scherm te tikken of een korte veeg te geven binnen een bepaalde tijd. Snel genoeg reageren is de boodschap.
Het maakt gebruik van VoiceOver-functies zonder dat je daarvoor VO moet activeren. Houd je toestel zo dat de thuisknop zich rechts bevindt.
Het hoofdmenu laat je toe om het spel te starten, de helpfunctie te gebruiken of je score te delen via twitter of facebook. Er is een goede helpfunctie. Je gaat best eens over deze elementen vooraleer te spelen en kunt daarna met een drievingerveegbeweging terug naar het hoofdmenu. Dubbeltikken zet het spel op pauze.
Het concept van een audiospel zorgt ervoor dat
er heel wat hoe dan ook toegankelijk is. Een VoiceOver-gebruiker schakelt VO
best uit.
Zoom en Keer kleuren om: De gebruikte contrasten zijn niet goed, maar de info
op het scherm kan beluisterd worden en dus zijn visuele instellingen overbodig
om het spel te gaan spelen.
Gehoorproblemen: Het spel is niet tot moeilijk te spelen als je ernstige gehoorproblemen hebt. Je kunt wel, via de toegankelijkheidinstellingen op je toestel, een verschil in gehoorniveau tussen links en rechts compenseren door het volume meer naar de ene of andere kant te verschuiven.
Geschikt voor: iOS en Windows Phone (getest op Ipad met iOS 7)
Prijs: Gratis
Ontwikkelaar:MediPlanet-PharmaPlanet
Taal:Nederlands, Engels, Frans
Je kunt binnen België zowel alle apotheken als de apotheekwachtdiensten opvragen. Opzoeken doe je via 'rondom mij’ op basis van je locatie of via 'elders' op basis van een zoekfunctie op postcode of stad. Raar is echter dat bij de keuze 'rondom mij' geen datumselectie kan gemaakt worden, terwijl dat wel kan als je 'elders' kiest. Als je de pin op de kaart aanklikt, krijg je een infofiche met o.a. adres en telefoonnummer te zien of je bekomt de info via een opgelijst overzicht. Je kunt vanuit de fiche het telefoonnummer bellen of via kaarten een navigatie starten.
Werken via de kaart met vergroting is onoverzichtelijk. Veel gemakkelijker is het lijstoverzicht gebruiken. Er is geen dynamische tekstondersteuning. Layout, contrasten en gebruikt lettertype zijn wel goed.
Met Voiceover is het moeizaam navigeren door de resultaten in kaartvorm. Eenmaal je de locatie van de knop (die als 'tab' gelabeld is) 'overzicht' kent in de knoppenbalk onderaan, kun je wel vlot door de lijst gaan. Die is gerangschikt van meest dichtbij tot meest veraf van je eigen locatie. Hoewel het hoofdmenu slechts uit vier knoppen bestaat, zijn er twee niet van gelabeld. Er zijn ook geen tekstalternatieven voorzien voor de afbeeldingen, maar dat is niet zo storend. Er zijn dus heel wat toegankelijkheidsproblemen met deze app, maar hij blijft wel bruikbaar met vergroting en zelfs met VoiceOver mits wat gewenning.
Geschikt voor:: iOS , Windows Phone en Android
Prijs: Gratis
Ontwikkelaar: Het Nederlandse Rode Kruis
Taal: Nederlands, Engels, Frans en 24 andere talen.
De app biedt korte instructies voor allerhande
noodgevallen. Locatie-instellingen leiden je naar de dichtstbijzijnde AED
(België en Nederland) of EHBO-post (Nederland). De app voorziet ook een
checklist voor je verbanddoos in huis.
Je kunt een leuke EHBO-kennistest doorlopen. Je kunt de app personaliseren en
ook drie noodnummers inbrengen: ICE (=In Case of Emergency)1,2 & je
huisarts. Er is ook een vrij invulveld voor belangrijke memoboodschappen, zoals
je bloedgroep.
Snel toegankelijke korte EHBO-instructies voor bewusteloosheid, hevige bloeding, brandwond, reanimatie,vergiftiging en ernstige verslikking worden in een soort diashow getoond, met een gesproken boodschap. Andere onderwerpen worden in klassieke tekst getoond.
Bij VoiceOver-navigatie is het moeilijk om alle knoppen te bereiken. Sommige zijn niet of in het Engels gelabeld en soms vindt VO een knop die er visueel niet is. Er zijn geen tekstalternatieven voor afbeeldingen. Kopniveaus lopen niet in logische volgorde. Je kunt wel de meeste informatie bereiken. VO loopt simultaan door bij de gesproken diashows, wat zeer verwarrend is. De opbouw van de diashows maakt het navigeren en doorlopen van de stappen onmogelijk met VO-bediening. Dat maakt de app niet echt bruikbaar voor VO-gebruikers. De app is wel vlotter bruikbaar met 'keer kleuren om' en 'zoom', maar ondersteunt geen dynamische tekstgrootte. Layout, contrasten en gebruikt lettertype scoren wel goed.
2 tot 7 maart 2015
CSUN Conference 2015: 30th Annual International Technology and Persons with
Disabilities Conference
Jaarlijkse internationale conferentie over hoe
technologie personen met een beperking kan helpen. De conferentie richt zich
hoofdzakelijk tot professionelen.
Plaats
Manchester Grand Hyatt
Hotel, San Diego, Verenigde Staten
Info
CSUN
Center on Disabilities, Northridge, California, Verenigde Staten
E-mail: conference@csun.edu
Website: www.csun.edu/cod/conference/index.php
10 tot 11 maart
2015
VIML: Visually-Impaired Musicians' Lives
Tweedaagse internationale conferentie die iedereen samenbrengt
die betrokken is bij muzikanten met een visuele beperking. Diverse aspecten
rond muzikale participatie komen aan bod in de presentaties en gedurende
optredens van blinde en slechtziende muzikanten. Er is ook uitdrukkelijk
aandacht voor technische ontwikkelingen die het musiceren voor de doelgroep
toegankelijker maken. De conferentie richt zich hoofdzakelijk tot
professionelen.
Plaats
Jeffery Hall at the Institute of Education, University of London,
Groot-Brittannië
Info
Robert Mitchell, r.mitchell@ioe.ac.uk
Website: http://vimusicians.ioe.ac.uk/confer_train.html
19 tot 20 maart
2015
ARSAD: 5th Advanced Research Seminar on Audio Description
Internationaal seminarie
over gesproken ondertiteling en audiodescriptie: beschrijvende commentaar bij
theater, dans, opera, film en televisie. Dit seminarie
richt zich hoofdzakelijk tot professionelen.
Plaats
Residència de Investigadors, Barcelona, Spanje
Info
Website: http://jornades.uab.cat/arsad/
26 tot 28 maart 2015 (*)
ZieZo - Vlaanderen
Hulpmiddelenbeurs die voor de tweede maal
georganiseerd wordt door drie partijen in een samenwerkingsverband: Visubel,
SBPV en Vlaams Oogpunt. De beurs richt zich tot het grote publiek.
Plaats
Antwerp Expo, Antwerpen
Info
ZieZo Vlaanderen vzw
België
Website: www.ziezovlaanderen.be
E-mail: info@ziezovlaanderen.be
9 tot 11 april 2015 (*)
ZieZo-Beurs
Hulpmiddelenbeurs die
voor de twintigste keer georganiseerd wordt.
ZIEZO is een sectororganisatie van bedrijven die de ontplooiing van mensen met
een visuele functiebeperking wilt stimuleren door gebruik te maken van
technologische producten. Naast de levering van hulpmiddelen staat de
dienstverlening aan gebruikers hoog in het vaandel.
De beurs richt zich tot het grote publiek.
Plaats
Expo Houten,
Nederland
Info
ZieZo-vereniging
Nederland
Telefoon: +31 (0)342 47 32 51
Website: www.ziezo.org
E-mail: beurs@ziezo.org
23 tot 25 april 2015 (*)
REVA 2015
Informatiebeurs voor personen met een handicap
en ouderen. Naast het beursgedeelte worden ook voordrachten gegeven. De beurs
richt zich tot het grote publiek. Elke dag geopend van 10 tot 18 uur.
Plaats
Flanders Expo, Gent
Info
Secretariaat REVA
Telefoon: 0478 90 81 88
E-mail: reva@reva.be
Website: www.reva.be
20 tot 22 mei 2015
SightCity 2015
Jaarlijkse hulpmiddelenbeurs, georganiseerd door
een groepering van zes Duitse hulpmiddelenproducenten, aangevuld met een
viertal organisaties uit de sector van blinden en slechtzienden. De inkom is
gratis en de beurs richt zich tot het grote publiek.
Plaats
Sheraton Airport Hotel, Frankfurt, Duitsland
Info
Frau Merkl, Herr Schäfer
Metec AG, Stuttgart
Duitsland
Telefoon: +49 7 11 66 60 30
E-mail: info@sightcity.net
Website: www.sightcity.net
8 juni 2015
European e-Accessibility Forum (*)
Negende forum in zijn reeks met deze keer als
thema: e-Accessible Knowledge. Dit forum richt zich hoofdzakelijk tot
professionelen.
Plaats
Cité des sciences et de l'industrie, Parijs, Frankrijk
Info
Braillenet
Telefoon: +33 1 44 27 34 89 (dinsdag tot donderdag)
E-mail: braillenet@snv.jussieu.fr
Website: www.braillenet.org
www.daisy.org/9th-european-e-accessibility-forum-e-accessible-knowledge
9 tot 12
september 2015
AAATE Conference: Attracting new areas and building bridges (*)
13de
internationaal congres over technologie en toegankelijkheid voor personen met
een handicap en de ouder wordende bevolking. Dit congres richt zich
hoofdzakelijk tot professionelen.
Plaats
Budapest
Congress Centre, Boedapest, Hongarije
Info
Website: www.aaate2015.eu
25 tot 29 juni 2017 (*)
Vision 2017: Low vision rehabilitation, a global right
12de internationaal congres over
onderzoek en rehabilitatie bij lowvision. Dit congres richt zich hoofdzakelijk
tot professionelen.
Plaats
World Forum, Den Haag,
Nederland
Info
Website: www.vision2017.org
(*): Activiteiten waar redactiepartners van Infovisie MagaZIEN aan deelnemen
ENHANCED VISION
Verenigde Staten
Web: www.enhancedvision.com/low-vision-product-line/merlin-ultra-desktop-electronic-magnifier-for-low-vision.html
België: Voizi: 2.960 euro (3 jaar volledige garantie)
Optioneel bedieningspaneel: 185 euro
(januari 2015, incl. btw)
Terug naar de Technische fiches
EUROBRAILLE
Frankrijk
Tel.: +33 1 55 26 91 00
E-mail: contact@eurobraille.fr
Web: www.eurobraille.com/download/fiches/ESYTIME.pdf
Terug naar de Technische fiches
ABISEE
Verenigde Staten
Web: www.abisee.com/products/eye-pal-ace.html
Nederland: Iris Huys: 2.501 euro
(januari 2015, incl. btw en verzendkosten)
Terug naar de Technische fiches
ACCESS4U
De Keyserlei 5 B 58
B - 2018 Antwerpen
Telefoon: +32 (0)3 205 92 92
E-mail: info@access4u.be
Web: www.access4u.be
Koloniënstraat 11
B - 1000 Brussel
Gaston Crommenlaan 4 box 501, 1ste verdieping
B - 9050 Gent
BABBAGE AUTOMATION
Beverenlaan 1
NL - 4706 VM Roosendaal
Telefoon: +31 (0)165 53 61 56
E-mail: info@babbage.com
Web: www.babbage.com
BLINDENZORG LICHT EN LIEFDE
Hulpmiddelendienst
Oudenburgweg 40
B - 8490 Varsenare
Telefoon: +32 (0)50 40 60 52
E-mail: hulpmiddelen@vlaamsoogpunt.be
Web: www.lichtenliefde.be
BRAILLELIGA
Engelandstraat 57
B - 1060 Brussel
Telefoon: +32 (0)2 533 32 11
E-mail: info@braille.be
Web: www.brailleliga.be
EUROBRAILLE NEDERLAND
Onyxdijk 199
NL - 4706 LL Roosendaal
Telefoon: +31 (0)70 311 40 70
E-mail: info@eurobraille.nl
Web: www.eurobraille.nl
ERGRA ENGELEN
Brandekensweg 31 Unit 3
B – 2627 Schelle
Telefoon: +32 (0)3 888 11 40
E-mail:
info@ergra-engelen.be
Web: www.ergra-engelen.be
ERGRA LOW VISION
Carnegielaan 4 - 14
NL - 2517 KH Den Haag
Telefoon: +31 (0)70 311 40 70
E-mail: info@ergra-low-vision.nl
Web: www.ergra-low-vision.nl
FOCI
Tijs van Zeventerstraat 29
NL - 3062 XP Rotterdam
Telefoon: +31 (0)10 452 32 12
E-mail: info@foci.nl
Web: www.foci.nl
FREEDOM SCIENTIFIC BENELUX BV
Postbus 4334
NL - 7320 AH Apeldoorn
Telefoon: +31 (0)55 323 09 07
E-mail: info@freedomscientific.nl
Web: www.freedomscientific.nl
INTEGRA
Naamsesteenweg 386
B - 3001 Heverlee
Telefoon: +32 (0)16 38 72 70
E-mail: info@integra-belgium.be
Web: www.integra-belgium.be
IRIS HUYS
James Wattstraat 13B
NL - 2809 PA Gouda
Telefoon: +31 (0)182 525 889
E-mail: info@irishuys.nl
Web: www.irishuys.nl
KOBA VISION
De Oude Hoeven 6
B - 3971 Leopoldsburg
Telefoon: +32 (0)11 34 45 13
E-mail: info@kobavision.be
Web: www.kobavision.be
Derbystraat 39 B
B - 9051 Sint-Denijs-Westrem
Telefoon: +32 (0)9 281 21 98
Chaussée de Nivelles 167
B - 7181 Arquennes
Telefoon: +32 (0)67 79 44 61
LEXIMA REINECKER VISION
Kastanjelaan 6
NL - 3833 AN Leusden
Telefoon: +31 (0) 33 494 37 87
E-mail: info@lexima-reinecker.nl
Web: www.lexima-reinecker.nl
LVI BELGIUM
Bouwelsesteenweg 10D
B - 2560 Nijlen
Telefoon: +32 (0)3 455 92 64
E-mail: info@lvi.be
Web: www.lvi.be
Chaussée de Bruxelles 151
B - 6040 Jumet
Telefoon: +32 (0)473 78 15 23
O.L.V.S. OPTICAL LOW VISION SERVICES
Loolaan 88
NL - 2271 TP Voorburg
Telefoon: +31 (0)70 383 62 69
E-mail: info@slechtzienden.nl
Web: www.slechtzienden.nl
en www.loepen.nl
OPTELEC BELGIE
Baron Ruzettelaan 29
B - 8310 Brugge
Telefoon: +32 (0)50 35 75 55
E-mail: info@optelec.be
Web: www.optelec.be
13 Place Josse Goffin
B - 1480 Tubize-Clabecq
Telefoon: +32 (0)2 355 80 89
OPTELEC NEDERLAND
Breslau 4
NL - 2993 LT Barendrecht
Telefoon: +31 (0) 88 678 35 32
E-mail: info@optelec.nl
Web: www.optelec.nl
RDG KOMPAGNE
Postbus 310
NL - 7522 AH Enschede
Telefoon: +31 (0)30 287 05 64
E-mail: info@rdgkompagne.nl
Web: www.rdgkompagne.nl
SAARBERG
Postbus 222
NL - 4200 AE Gorinchem
Telefoon: +31 (0)18 361 96 25
E-mail: info@saarberg.info
Web: www.saarberg.info
SENSOTEC
Vlamingveld 8
B - 8490 Jabbeke
Telefoon: +32 (0)50 39 49 49
E-mail: info@sensotec.be
Web: www.sensotec.be
Antwerpse Steenweg 96
B - 2940 Hoevenen-Stabroek
Telefoon: +32 (0)3 828 80 15
Rue de la Croix Rouge 39
B - 5100 Namen (Jambes)
Telefoon: +32 (0)81 71 34 60
SLECHTZIEND.NL
Van Heemstraweg 46 B
NL - 6658 KH Beneden Leeuwen
Telefoon: +31 (0)24 3600 457
E-mail: info@slechtziend.nl
Web: www.slechtziend.nl
SOLUTIONS RADIO BV
Motorenweg 5-h
NL - 2623 CR Delft
Telefoon: +31 (0)15 262 59 55
Web: www.orionwebbox.org
VAN LENT SYSTEMS BV
Dommelstraat 34
NL - 5347 JL Oss
Telefoon: +31 (0)412 64 06 90
E-mail: info@vanlentsystems.com
Web: www.vanlentsystems.nl
VOIZI
Naadsevelden 8
B - 2560 Nijlen
Telefoon: +32 (0) 471 72 19 99
E-mail: info@voizi.be
Web: www.voizi.be
WORLDWIDE VISION
Luxemburgstraat 7
NL - 5061 JW Oisterwijk
Telefoon: +31 (0)13 528 56 66
E-mail: info@worldwidevision.nl
Web: www.worldwidevision.nl
INFOVISIE MAGAZIEN
Driemaandelijks tijdschrift over technische hulpmiddelen voor blinde en slechtziende mensen. Verkrijgbaar in zwartdruk, in gesproken vorm op daisy-cd en in elektronische vorm als HTML-bestand. De elektronische leesvorm is gratis en wordt verzonden via e-mail. Het elektronische archief (sinds 1986) kan op de website www.infovisie.be geraadpleegd worden. Er kan ook op trefwoorden in het archief gezocht worden.
Redactie 2013
KOC - Kenniscentrum Hulpmiddelen van het VAPH
Tel.: +32 (0)2 225 86 91
E-mail:
gerrit.vandenbreede@vaph.be
Web: www.hulpmiddeleninfo.be
INFOVISIE vzw
Tel.: +32 (0)16 32 11 23
E-mail:
jan.engelen@esat.kuleuven.be
Web: www.infovisie.be
Redactieteam
Jan Engelen
Jeroen Baldewijns
Christiaan Pinkster
Gerrit Van den Breede
Jos Verhaegh
Heidi Verhoeven
Dick Lunenborg
Marie-Paule Van Damme
Vormgeving
zwartdruk: Johan Elst (B)
daisyversie: Transkript
HTML-versie: KOC (B)
Abonnementen
Wie zich wenst te abonneren, dient zich tot het VAPH-KOC te richten:
Zonder schriftelijk tegenbericht wordt uw abonnement automatisch verlengd bij het begin van een nieuwe jaargang.
De zwartdrukversie is gemaakt met de Tiresiasfont, speciaal ontwikkeld voor blinde en slechtziende mensen door het RNIB Digital Accessibility Team. Website: www.rnib.org.uk
Verantwoordelijke
uitgever
Jan Engelen
Vloerstraat 67
B - 3020 Herent
De redactie is niet verantwoordelijk voor ingezonden artikelen. Enkel teksten die ondertekend zijn, worden opgenomen. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten.
Het redactieteam kan niet aansprakelijk gesteld worden voor onjuiste gegevens die door leveranciers of producenten werden meegedeeld.
© Artikels uit deze publicatie kunnen overgenomen worden na schriftelijke toestemming van de uitgever.