Shona-beelden uit Zimbabwe

De Shona-stam in Zimbabwe leeft al meer dan 1000 jaar in Zuidoost Afrika. Het zijn overwegend boeren en herders. Tijdens hun werk op het land stoten zij vaak op stenen zoals zeepsteen, verdiet, malachiet, stertiet, serpentijn, opaal, springsteen, kobalt e.a.

 

Met hamer, beitel, vijl, schuurpapier en Afrikaanse inspiratie begonnen leden van de stam al tijdens de koloniale periode (50’er en 60’er jaren) beelden te kappen. Al snel kregen ze waardering voor hun werk in binnen- en buitenland.

 

De Shona-kunstenaars geloven dat alles wat rechtstreeks uit Moeder Aarde komt, een ziel heeft. De ziel van de steen spreekt met hen en al kappend kunnen zij de ziel uiteindelijk bevrijden. Zij maken daarbij geen tekeningen of markeringen vooraf op de steen, maar laten de steen zelf het eindresultaat bepalen. De vormgeving is meestal sterk gestileerd met abstracte tendensen, maar het resultaat weerspiegelt heel vaak de dagelijkse realiteit.

 

Shona-kunst is op dit ogenblik meer en meer aanwezig in galerijen en op beurzen. Er is ongetwijfeld een groeiende belangstelling voor hedendaagse kunst uit andere culturen.

De beelden die in het Hannah-huis getoond worden, zijn afkomstig van een kunstenaarscollectief in Zimbabwe. Hier kunnen beeldhouwers samen werken en zich ontwikkelen in een beschermde omgeving en krijgen zij ook een correcte vergoeding voor hun werk. De verzameling in het Hannah-huis is het resultaat van een tocht van 2 uitgeweken Vlamingen in Zuid Afrika die op zoek gingen naar mooie en betaalbare werken van plaatselijke kunstenaars.

Een deel van hun privé-collectie is naar België gekomen en wordt nu getoond.

 

In het collectief werken o.m. C. Chidhakwa, B. Musendami, W.Chiowamba en G. Mugavazi, waarvan hier werken getoond worden. Deze beeldhouwers zijn meesters in hun vak. Zij werken uitsluitend met springsteen, de meest harde variant van serpentijn.

Hun werken zijn allemaal unieke stukken maar ze hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat een deel van de opperlaag glad gepolijst wordt terwijl een ander deel voorzien wordt van een korrelstructuur. Die combinatie heeft als resultaat dat het spel van het licht diepte geeft en ook de beweging van de figuren accentueert.

De voornaamste thema’s van de beeldhouwers zijn de familie, de vrouwen en de vogels.

 

Bij elk kunstwerk hoort een certificaat van oorsprong dat de garantie geeft dat het betreffende beeld werkelijk van de genoemde kunstenaar afkomstig is.